Spion: Volvo S90L – eller är det S100 – testas i Kina

I höst ska Volvo börja producera den förlängda S90L i Daqing, Kina, och därmed förstår vi att det testarbetet är inne i sin slutfas. Som vi kan se på spionbilderna blir S90L förlängd med cirka en decimeter för att ge den rätta direktörskänslan i baksätet.

Spion: Volvo S90L – eller är det S100 – testas i Kina

Volvo S90L ska alltså tillverkas i Daqing, parallellt med XC Classic (gamla generationen XC90) som just nu sysselsätter 700 anställda. Antalet utökas sannolikt när produktionen av Volvo S90L börjar i slutet av 2016. Samarbetet med Ford i fabriken i Qhongqing är på väg att upphöra.

Volvos tidigare marknads- och försäljningschef Alain Visser sa sommaren 2015 att Volvo ska lansera 14 nya bilmodeller på fyra år. Lokala versioner av grundmodeller ska anpassas för marknadens behov, som Volvo S90L för Kina, men den förlängda sedanmodellen ska även säljas i USA. Eftersom Volvo S60L nyligen började säljas i USA – och den byggs i Chengdu – kan det bli aktuellt med export även av S90 L från Kina.

Spionbilderna visar en förlängning på uppskattningsvis en decimeter mellan hjulaxlarna, jämfört med vanliga S90. Det gör att längden på S90L växer en bit över fem meter, cirka 505–510 centimeter. Enligt sajten CarNewsChina.com ska S90L erbjudas med tre bensinalternativ: T5, T6 och laddhybriden T8.

Den modell vi ser på bilderna kan också vara superlyxsedanen Volvo S100, som diskuterats i omgångar. Redan på hösten 2010 berättade Volvo Cars styrelseordförande Li Shufu att "Volvo behöver en S-klass" och snart stod det klart att uppfattningen i företagsledningen inte var helt solklar.

De interna diskussionerna har sedan dess varit mestadels okända, men i slutet på 2013 var Li Shufu återigen pratsugen och berättade att ett nytt flaggskepp var på väg, något som vd Håkan Samuelsson avvisade. Senast ämnet togs upp var i början på 2014 när Li Shufu vädrade sitt missnöje med att Volvos toppmodeller inte var tillräckligt lyxiga för kinesisk smak.

Så bli inte allt förvånade om Volvo S90L dyker upp i en ultralyxig version med namnet S100. Då får Li Shufu som han vill och Volvos utveckling i övrigt kan han ju inte vara missnöjd med. 2015 blev ett succéår för Volvo då man för första gången klättrade över en försäljning på en halv miljon bilar.

När Volvos nya fabrik i USA är redo att tas i bruk 2018 tillverkar man modeller på SPA-plattformen i tre världsdelar, Europa och Kina samt Nordamerika. Vilka modeller som Volvo ska bygga i USA är inte officiellt ännu.

 

Källa: CarNewsChina.com

 

I allt väsentligt lik Volvo S90, men med extra benutrymme bak. S90L ska börja byggas i Kina i slutet på året. Foto: CarNewsChina.com

Så här ser "vanliga" Volvo S90 ut. Tittar man på bakdörrarnas bredd syns förlängningen.

Relaterade artiklar

Volvo-S90-New-56.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-16.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-2.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-4.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-5.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-3.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-10.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-1.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-8.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-9.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-12.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-13.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-22.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-21.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-23.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-35.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-34.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-37.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-36.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-38.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-39.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-48.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-49.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-50.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-59.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-60.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-62.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-61.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-52.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-51.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-64.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-74.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-68.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-66.jpg
Bildlänk
Volvo-S90-New-67.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Volvo S90L borde säljas i Sverige också. Och ge oss en S100, dessutom!
239
37