Nu blir det av: Skydd för F1-förarnas huvud

Nu verkar det som om den senaste tidens tragiska dödsolyckor ger resultat. Redan säsongen 2017 kan förarna i Formel 1 ha en "skyddsbur" som går utanför hjälmen i sittbrunnen och därmed skyddar huvudet. Vad tycker du om det?
Annons

Efter flera dödsolyckor är det nu dags att skydda förarnas huvud. I en formelbil är det bara hjälmen som sticker upp ur sittbrunnen men huvudet är också den kroppsdel som är känsligast för kraftigt våld.

På engelska kallas det för ”cockpit canopies” och de kan antingen bestå av en heltäckande huv eller en typ av öppen skyddsbur som sträcker sig ovanför och framför hjälmen i sittbrunnen.

Ett beslut om skyddsbur för huvudet i Formel 1 kan tas inom kort och då kan de nya reglerna införas till 2017. Ordföranden för GPDA Alexander Wurz, ”Grand Prix Drivers Association”, säger till BBC att enigheten hos F1-förarna är total – alla vill ha den här typen av skydd för huvudet. Diskussionerna ska fortsätta på fredag hos internationella bilsportförbundet FIA och förhoppningen är att man kan nå ett snabbt beslut om huvudskydd.

Inom motorsportens olika grenar för öppna formelbilar har vi de senaste åren haft tre uppmärksammade dödsfall. I juli 2015 avled den franska F1-föraren Jules Bianchi efter att ha legat i koma under nio månader. Vid GP-loppet i Japan hösten 2014 hade Bianchi maximal otur och gled in i en traktor som var ute på banan och bärgade en annan bil. Jules Bianchi fick svåra huvudskador när bilen klämdes fast under traktorn.

I slutet av augusti 2015 dog britten Justin Wilson i IndyCar under ett lopp i USA. En noskon från en annan bil som kraschat flög högt upp i luften och Wilson, 37 år, hade en fruktansvärd otur då den i fallet nedåt träffade honom rakt på hjälmen. Justin Wilson fördes medvetslös till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

Det tredje dödsfallet drabbade ovanligt nog en kvinna, Maria de Villota, i oktober 2013. Hon dog i sömnen av sviter från en huvudskada som hon ådrog sig i juli 2012 när hon testade en F1-bil för Marussi. Sannolikt skedde någon typ av missförstånd i depån och spanjorskan körde in i en lastbil. Maria de Villota skadade huvudet och ansiktet, miste synen på sitt högra öga och obduktionen visade i efterhand att hennes dödsfall – endast 33 år gammal – berodde på neurologiska skador i huvudet. En del hade spekulerat om ett självmord, men så var inte fallet.

Går man längre tillbaka i tiden finns det fler dödsfall bland formelbilar där den direkta orsaken varit ett kraftigt våld mot huvudet. Även Ayrton Senna dog av huvudskador 1994, när han ledde loppet i San Marino.

Felipe Massa var nära att dö 2009 av en del från hjulupphängningen från Ruben Barrichellos bil när den träffade hans hjälm. Även tyngden hos hjälmen och de krafter det kan utgöra på nacken har lett till dödsfall, Nascar-legenden Dale Earnhardt dog 2001 efter att ha kraschat in i muren.

När vi pratar om huvudskador går det heller inte att glömma Michael Schumacher och hans oerhört tragiska skidolycka i slutet av december 2013. En till synes ”harmlös” olycka som dock ledde till kraftiga huvudskador och ett invalidiserat liv.

Idéerna med en heltäckande huv över sittbrunnen diskuterades bland F1-teamcheferna 2013 men då kunde man inte enas kring ett nytt regelverk. En annan förändring som inte minst däcktillverkarna flaggat för är att överge ”ballongdäcken” i F1 och gå över till de lågprofildäck på 18-tumsfälgar som används inom sportvagnsracingen.

Vad tycker ni läsare, är det dags att förändra Formel 1?

Annons
Annons
Rulla till toppen