Storsatsar på tjänstebilar – men vägrar laddhybrider

Renault storsatsar på tjänstebilar, bland annat med en helt ny kombimodell i form av Talisman. Men det är el- och dieselbilar som gäller – inga laddhybrider.
Annons

Trots att Renault säger sig storsatsa på tjänstebilister kommer ingen ny laddhybrid. Istället är det bensin, diesel och helt eldrivna bilar som gäller. Laddhybrider lockar med lågt förmånsvärde och har exempelvis fått många tjänstebilister att välja en Mitsubishi Outlander. Om ett år kommer dock Renault Mégane som mildhybrid som inte går att ladda.

”Anledningen är ganska enkel: vi har som policy inom Renault att satsa på ren eldrift och inget annat. Det är det som krävs för att göra störst påverkan på de totala utsläppen”, säger Christoffer Zell, varumärkesansvarig på Renault Nordic.

• Men om en tjänstebilist hade valt en laddhybrid från er istället för en dieselbil hade kanske koldioxidutsläppet blivit lägre totalt sett?
”Ja, men om man väljer en helt eldriven bil blir koldioxidutsläppet ännu lägre.”

• Men där är vi ju inte riktigt ännu med tjänstebilsmarknaden?
”Nej, men det är så det ser ut i Sverige. Som en parallell är Renault Captur en ganska fin tjänstebil i Frankrike. Elbilen Zoe är ett realistiskt alternativ för jobbpendling för väldigt många i Europa medan vi i Sverige klamrar oss fast vid de gamla normerna, att man ska åka stort och bekvämt.”

Storsatsar på tjänstebilar – men vägrar laddhybrider
Suven Renault Captur måste tillbaka till verkstaden för att lösa ett utsläppsproblem.

Förklarar stora återkallelsen: ”Det är en helt ny drivlina”

Renault ska återkalla över 15.000 bilar för att rätta till ett fel med utsläppen från dieselmotorn. Beskedet kom några månader efter Volkswagenskandalen avslöjades – men Renault påpekar att det inte ska ligga något fusk bakom återkallelsen.

”Det är redan bekräftat att det inte finns några sådana programvaror”, säger Karin Karlsson, presschef på Renault.

Dieselmotorn som återkallas säljs inte till Captur i Sverige.

”Det är en helt ny drivlina vilket alltid medför vissa svårigheter och utmaningar. I det här fallet har vi upptäckt att vissa saker i motorstyrningen behöver justeras. Det sker kontinuerligt och är helt naturligt”, säger Christoffer Zell.

Annons
Annons
Rulla till toppen