Hipp hipp hurra – bilen fyller 130 år

Patentnummer 37435 gäller "fordon med bensinmotor", och det lämnades in av Carl Benz 29 januari 1886. Därmed hade bilismen startats och vi kan idag fira bilens 130-årsdag. Fast frågar du en fransman så gick det till på ett helt annat sätt…
Annons

Carl Benz registrerade sin patentansökan i Berlin för ”Fahrzeug mit Gasmotorenbetrieb” för exakt 130 år sedan. Därmed var Carl Benz några månader före Gottlieb Daimler med sin ”bil”, för övrigt samma Daimler som Benz slog sig ihop med 1926. Båda efternamnen är förstås för evigt förknippade med bilismens barndom och inte minst Mercedes – det firmanamn man tog då både Benz och Daimler var upptagna.

Hipp hipp hurra – bilen fyller 130 år
Så här ser det ut, patentet från 29 januari 1886. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Frågar du en fransman skulle han hävda att Joseph Cugnot var först med sin ångdrivna, självgående artilleritraktor 1769. Och ska man vara riktigt petig finns det fler exempel på självgående fordon i historien. Leonardo da Vinci ritade till exempel flera ”fordon” på 1400-talet men mer än skisser blev det inte.

Den holländske fysikern Christian Huygens beskrev i teorin förbränningsmotorns funktion redan 1678 men det var under 1800-talet som experimenten tog fart på allvar. I både Italien, Frankrike, Tyskland, England och USA skedde utveckling av förbränningsmotorer och vem som var först kan man diskutera länge.

Fransmannen Etienne Lenoirs patenterade sin första gasmotor 1859 och det ledde till en verklig serieproduktion av motorer i början av 1860-talet. Lenoirs motorer användes som alternativ till de större ångmotorerna och det finns skisser bevarade som visar att man byggde en trehjulig ”bil” som var färdig i början av 1863.

Denna bil skulle ha körts mellan Paris och Joinville-le-Pont, en sträcka på två mil. Märkligt nog finns det inga tidningsartiklar från tiden som berättar något om denna bil och en del har ifrågasatt om den verkligen existerade. Klart är däremot att Etienne Lenoirs inte fortsatte med sina bilar.

Den franske ingenjören Alphonse Beau de Rochas skrev 1862 en artikel som beskrev fyrtaktsmotorns principer. Tidigare gasmotorer hade varit tretaktsmotorer men Rochas tillförde det fjärde steget, kompressionen, och det är samma principer som alla moderna förbränningsmotorer arbetar efter.

Det var de två tyskarna Nikolaus August Otto och Eugen Langen som skulle leda och driva på utvecklingen av fyrtaktsmotorn. När deras företag 1872 anlitade Gottleib Daimler fick man en erfaren ingenjör som kunde industrimässig produktion. Även Wilhelm Maybach anslöt sig och i mitten av 1870-talet hade flera tusen förbränningsmotorer tillverkats. Daimler och Maybach gjorde flera viktiga framsteg i motorkonstruktionen och 1876 tog man sitt första patent på den så kallade Ottomotorn, fyrtaktsmotorn med gnisttändning.

Ovetande om detta utvecklade Carl Benz en tvåtaktsmotor som han fick patent på 1879. Carl Benz kom från en enkel familj men var ett tekniskt snille som utvecklade och tog patent på bland annat elektriska tändningssystem, tändstift, förgasare med reglerbar trottel och vattenkylning av förbränningsmotorer.

Wilhelm Maybach fick 1885 patent för världens första motorcykel, med fyrtaktsmotor, ett fordon han utvecklat ihop med Gottlieb Daimler. Men det var alltså Carl Benz som var först med bilpatentet i början på året därpå, även om bilen ”bara” var trehjulig. I sammanhanget ska vi heller inte glömma bort hustrun Bertha Benz som 1888 gjorde den första, långa bilfärden

Bara ett par månader senare – 1 april – beviljades Gottlieb Daimler patent på sin motor, den första med slutet motorblock och intern oljesmörjning. De här tidiga fyrtaktsmotorerna sålde Daimler vidare för licenstillverkning till bland annat fransmännen René Panhard och Émile Levassor. Företaget Panhard-Levassor gjorde ett stort utvecklingsarbete och deras bilar blev på 1890-talet ”riktiga” bilar som vi är vana att se dem idag. Tiden med fordon som liknade hästdroskor var förbi.

Som vi kan se uppstod innovationerna i bilismens barndom på flera håll och hämtade inspiration från varandra. I början på 1900-talet skulle amerikanen Henry Ford förvalta de tekniska framstegen och omsätta dessa till T-Forden, den första massproducerade bilmodellen som var billig nog för ”vanligt folk”.

 

Mer information:

Mercedes firar 130-årsdagen

Hipp hipp hurra – bilen fyller 130 år
Patentritningen från 1886 visar en trehjulig bil, kanske inte riktigt det som vi förknippar med en bil idag. Men det var så här det började.
Annons
Annons
Rulla till toppen