Volkswagen Tiguan får svenskt pris – kommer som sjusits också

Nya generationen Volkswagen Tiguan är verkligen helt ny, den första suvmodellen baserad på MQB-plattformen. De svenska priserna börjar under 300.000 kronor och snart kommer Tiguan även som laddhybrid och i ett förlängt utförande med sju sittplatser. Många av säkerhetssystemen blir standard på Tiguan i Sverige.

Volkswagen Tiguan får svenskt pris – kommer som sjusits också
Konceptbilen VW Tiguan GTE är nog inte så mycket "koncept", utan väldigt nära serieproduktion.

Tänker man tjänstebil och Volkswagen är det nog Passat som kommer upp först på näthinnan. Men många vill köra en suv eller crossover och då ligger nya Volkswagen Tiguan närmare till hands. Publik premiär var i höstas och från och med 1 februari går nya Tiguan att beställa hos VW-handlarna för leverans i maj.

I Sverigen har Volkswagen valt att utrusta nya Tiguan i tre nivåer. "Tiguan", "GT" och "GTS". Under lanseringens början finns det tre alternativ, två diesel och en bensin. När det är dags att skifta årsmodell till 2017 går det välja bland ytterligare tre versioner. Samtliga versioner av Tiguan som säljs i Sverige får VW:s fyrhjulsdrift 4Motion Active Control, med femte generationens Haldex-koppling (eller BorgWarner, som man heter numera).

De som siktar in sig på 7,5 basbelopp för sin tjänstebil kan notera att VW Tiguan 2,0 TDI 190 GT med sjustegad DSG kostar exakt så mycket – 332.200 kronor. De andra två som finns med vid starten kostar från 304.000 kronor och då finns det alltså utrymme för ett utrustningspaket.

De som är lite fåfänga kan välja till det i Sverige populära designpaketet R-Line och det behöver man inte vänta på, finns med från start. För Tiguan GTS är R-Line exteriörpaket standard och man kan välja till R-Line interiörpaket.

Vill man ha sin nya Tiguan lite mera mångsidig och praktisk finns det ett "offroadpaket" med bland annat annorlunda front som ger bättre frigångsvinkel, vilket kan vara användbart både på skogsvägar och när det snöat kraftigt. Offroadpaketet finns till samtliga motorer, men inte i kombination med R-Line.

Intressant nog har Volkswagen Sverige valt att packa in flera av säkerhetssystemen som standard i nya Tiguan. Vi hittar bland anant systemet Front Assist (omgivningsövervakning) samt City Emergency Brake (autobroms) som standard. En nyhet är Pedestrian Monitoring, ett radarbaserat system som ska hjälpa föraren att upptäcka om en person är på väg ut i vägbanan. Först varnas föraren och i det andra steget bromsar systemet bilen.

Standard är även Lane Assist (filhållningsassistent) som varnar för och automatiskt motstyr om föraren glider ur körfältet utan att slå på blinkers. Annat som är standard är trötthetsvarnaren, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash, den automatiska multikollisionsbromsen och den automatiska helljusregleringen Light Assist.

Bland tillvalen till Tiguan hittar vi bland annat Trailer Assist som gör det betydligt enklare att backa med släp. En annan nyhet som kommer att erbjudas från och med modellårsskiftet är den utfällbara dragkroken med viktindikering (tillval) där kultryck och dragvikt för släpvagnar registreras med hjälp av två sensorer som är integrerade i dragkrokshalsen. Den aktuella vikten visas på bilens färddator.

Redan vid den publika premiären i höstas på Frankfurtsalongen visade Volkswagen upp konceptbilen Tiguan GTE, en laddhybrid med ungefär samma tekniska drivlina som i Passat GTE. Den lär vi se serieproducerad inom kort och Tiguan GTE blir förstås högintressant för de som har möjlighet till tjänstebil, eftersom förmånsvärdet reduceras. Eventuellt gör man också verklighet av konceptbilen Tiguan GTE Active Concept, också en laddhybrid men med dubbla elmotorer och elektrisk fyrhjulsdrift.

Första generationen Tiguan kom till Sverige i slutet på 2007 och idag finns det 21.900 exemplar här. Totalt har det byggts 2,64 miljoner Tiguan. Det kommer fler suvmodeller och crossovers från Volkswagen de närmaste åren. Redan nu utlovar man en förlängd Tiguan till Sverige och vi utgår från att det är en sjusitsig version. Några exakta tider vill dock VW inte ge ännu.

 

Svenska priser för Volkswagen Tiguan:

Tiguan 2,0 TSI 180, 7-växlad DSG: från 304.400 kronor

Tiguan 2,0 TDI 150, 6-växlad manuell: från 304.900 kronor

Tiguan 2,0 TDI 190 GT, 7-växlad DSG: från 332.200 kronor

 

I samband med modellårsskiftet i vår släpps en manuell version av TSI 180 och ytterligare två motoralternativ:

Tiguan 2,0 TSI 180, 6-växlad manuell: från 289.900 kronor

Tiguan 2,0 TSI 220 GT, 7-växlad DSG: från 345.900 kronor

Tiguan 2,0 TDI 240 GTS, 7-växlad DSG: från 379.900 kronor

 

Relaterade artiklar

volkswagen-tiguan-gte-concept-020-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-014-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-026-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-012-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-022-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-009-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-r-line-009-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-007-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-r-line-006-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-r-line-008-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-gte-concept-001-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-r-line-005-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-r-line-004-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-r-line-003-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-006-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-005-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-004-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-002-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-003-1.jpg
Bildlänk
volkswagen-tiguan-001-1.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle välja en VW Tiguan GTE laddhybrid som tjänstebil!
268
222

Mer att läsa