Mercedes C220 släpper ut 40 gånger mer vid kalla temperaturer

Holländska tester visar att en dieseldriven C-klass släpper ut 40 gånger mer kväveoxider än vad som är tillåtet. Mercedes förklarar varför det blir så här.

Det har flera gånger rapporterats om anmärkningsvärt höga halter av partiklar och kväveoxider, framförallt i Stockholms innerstad. En förklaring kan vara att dieselbilarnas avgasåterledning inte jobbar i kyla som vid varmare temperaturer. Och gränserna för utsläppsvärdena gäller inte för kalla temperaturer.

På uppdrag av den holländska miljöministern har forskningsorganisationen TNO utfört avgastester på en Mercedes C220 CDi BlueTec som visar att den släpper ut 40 gånger mer kväveoxider än den lagliga gränsen för laboratorietester.

Mercedes hävdar dock bestämt att de inte har någon fuskprogramvara som gör att bilen klarar sig bättre i laboratorietester utan att det är temperaturen vid testet som är största orsaken till de höga utsläppen.

Enligt Mercedes är en av anledningarna till de ökade utsläppen att avgasåtercirkulationen (EGR) arbetar på ett annat sätt vid temperaturer på fem till sju grader, den temperatur som testet utfördes vid. Anledningen är för att skydda EGR-kylaren. De officiella laboratoriemätningarna utförs vid 22 grader.

Enligt den tyska biltillverkaren är detta fullt lagligt och anledningen till att avgasåterledningen justeras vid lägre temperaturer är för att behålla systemets livslängd på minst 16.000 mil.

 

Mercedes kommenterade mätresultaten enligt följande:

"Daimler AG tillbakavisar alla anklagelser om manipulation. Mercedes-Benz följer de nationella bestämmelserna som gäller vid tidpunkten för registreringen av fordonet. Vi avvisar helt spekulation eller tolkning att eventuella avvikelser mellan testbänksmätningar och mätningar som gjorts under verkliga körförhållanden kan förklaras genom manipulation. Ingen manipuleringsanordning, det vill säga en funktion som felaktigt begränsar effektiviteten hos avgasåterledningen används av Mercedes-Benz. Mercedes-Benz fordon har heller ingen funktion som automatiskt känner av om en bil blir testad."

En lobbygrupp i Tyskland har dock uppmanat landets organisation för reglering av fordonsbranschen Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) att dra tillbaka typgodkännande för alla dieseldrivna C-klass. Alternativt att förbjuda bilarna från att köra i stadskärnor vid temperaturer under tio grader.

Om typgodkännandet dras tillbaka, kommer de berörda bilarna att tas bort från försäljningen.

 

 

 

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag vill bo inne i stan!
51
274