Krigsjeepen Willys MB fyller 75 år – men den hette inte Jeep

Jeep är ett av världens mest välkända och högst värderade varumärken. Men den bil som hjälpte till att vinna andra världskriget hette aldrig Jeep, utan Willys MB. Här är berättelsen om en av bilvärldens allra mest spännande modeller och historien börjar 16 juli 1941. Grattis på 75-årsdagen!

Här har vi två av de tre fordon som "vann kriget", i luften DC-3 Dakota och till höger Willys MB – i det här fallet en radioutrustad bil. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Efter segern 1945 sa överbefälhavaren Dwight Eisenhower att det var tre "verktyg" som vann andra världskriget: Jeep, fraktplanet Dakota (DC-3) och de marina landstigningsfartygen.

Att sätta ett exakt datum för födelsen av Jeep är svårt men det var under 1941 som Willys MB – krigsjeepen – blev färdigutvecklad. Jeep har på egen hand bestämt en "födelsedag" och det är 16 juli 1941. Då fick den lilla biltillverkaren Willys-Overland officiellt beställningen och uppdraget att börja bygga MB-modellen. Fast egentligen var det American Bantam Car Company som konstruerade bilen, och den stora biltillverkaren Ford som stod för merparten av produktionen. Rörigt? Läs vidare så förklarar vi!

Ursprunget till namnet Jeep har diskuterats under decennier. Det finns numera en sannolik förklaring som vi ska berätta lite längre ner i texten. Glöm tills vidare allt om "GP" som du hört hittills.

Men låt oss börja historien från början:

Andra världskriget inleddes på hösten 1939 efter flera år av nazistisk utvidgning i grannländerna. Tyskland anföll Polen och sen kom krigsförklaringen från Storbritannien och Frankrike. Världen stod återigen i brand och precis som förra gången insåg många amerikaner att det bara skulle vara en tidsfråga innan även USA skulle dras in.

Som världens största industrination hade USA alla resurser som behövdes för att vinna det moderna, mekaniserade kriget. Men det fanns stora brister. USA saknade moderna jaktflygsmodeller, hade inga konkurrenskraftiga stridsvagnar och inga lätta arméfordon. Uppdragen att utveckla allt som behövdes skickades ut på "offert" till de amerikanska företagen.

På sommaren 1940 sände amerikanska armén ut en tuff kravspecifikation som beskrev en lätt, mångsidig och terränggående bil. Eftersom läget var akut fick företagen bara 49 dagar på sig att rita bilen – den som senare skulle bli känd som Jeep.

Uppmaningen att bygga en "Truck ¼ ton 4x4" gick ut till över 130 företag inom bilindustrin. Men det var bara tre som vågade anta utmaningen: American Bantam Car Company, Ford Motor Company och Willys-Overland.

De tre bilföretagen gjorde prototypbilar som amerikanska armén kunde testa under hösten 1940. Som ett av kraven från armén fanns villkoret att bilen inte skulle väga mer än 590 kilo, det kravet mildrades dock senare och man satte gränsen till 980 kilo.

I praktiken var det bara American Bantam Car Company som var snabba nog med sina ritningar och en färdig prototyp. Det sägs att "konsulten" Karl Probst hoppade in hos Bantam och gjorde de första ritningarna på bara 18 timmar. Den konstruktionen överträffade militärens förväntningar men amerikanska armén utvärderade även bilarna från Willys-Overland och Ford.

De två som bäst uppfyllde kraven var Bantam BRC-40 och Willys-Overland Quad. Fords konstruktion Pygmy ansågs för tung och undermotoriserad. Men Ford tog lärdom av vad man såg hos Bantam och Willys, vilket ledde till att Pygmy utvecklades till Ford GP, som var förbättrad på flera väsentliga punkter.

 

Klicka vidare till sidan 2:

"USA i desperat behov av Jeep-produktion"

Till vänster en Bantam BRC, en av de tre föregångare till den bil vi ser till höger, "krigsjeepen". Vi kan se att den är tillverkad efter april 1942 då den har nya grillen i pressad plåt. Här är det nio lodräta hål, senare blev det sju. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION