Audi RS Q3 performance ökar effekten till 367 hk

Nu ska Mercedes GLA AMG 45 få en match. I Audi RS Q3 performance är toppeffekten höjd till 367 hk – 27 fler än förut – vilket gör att 0–100 km/h avverkas på 4,4 sekunder. Händelsevis samma tid som GLA AMG 45…

Audi RS Q3 performance ökar effekten till 367 hk

När Audi presenterade RS 3 Sportback i början på 2015 hade turbofemman vässats till 367 hk (270 kW) och 465 Nm. Att vi skulle få se samma uppgradering på Audi RS Q3 var inte svårt att gissa och nu kommer modellen, som får tilläggsnamnet "performance".

Audi RS Q3 performance har alltså 27 hk extra och 465 Nm, jämnt fördelat i ett brett register mellan 1.625–5.550 rpm. Det är inte riktigt lika många hästar som i Mercedes GLA AMG 45, som fortfarande kan skryta med marknadens starkaste fyrcylindriga personbilsmotor, där toppeffekten anges till 381 hk och 475 Nm.

Men båda bilarna har nu som av en händelse exakt samma acceleration i intervallet 0–100 km/h: 4,4 sekunder. Toppfarten för Audi RS Q3 performance anges till 269 km/h. Bränsleförbrukningen är måttlig med tanke på prestanda, Audi hävdar 8,6 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 203 g/km.

Nya Audi RS Q3 performance blir den tredje modellen med detta tillägg, tidigare har Audi RS 6 plus performance och Audi RS 7 plus performance fått motsvarande uppgraderingar. Och ni som är minnesgoda kommer nog ihåg att det här är den tredje uppgraderingen av Audi RS Q3, på hösten 2014 fick modellen ett ansiktslyft och toppeffekten höjd från 310 till 340 hk, även vridet ökade från 420 till 450 Nm.

Till det yttre skiljer sig performance-modellen med en mängd titangrå detaljer och även speciella 20-tumsfälgar. Priset i Tyskland för Audi RS Q3 performance börjar vid 61.000 euro och de första bilarna levereras under andra kvartalet i år. 

Men hästkraftskriget i kompaktklassen är inte avslutat, långt ifrån. Som vi berättade i tidigare har Volkswagens utvecklingschef Heinz-Jakob Neusser bekräftat att konceptbilen Golf R 400 ska serieproduceras och kommer nästa år. VW Golf R 400 får en vidareutvecklad version av EA888-motorn som sitter i bland annat Audi S3 och VW Golf GTI samt Golf R. Intressant nog har utvecklingsarbetet med Volkswagen Golf R 400 letts av Fritz Eichler, som tidigare jobbade för Mercedes och bland annat tog fram tvålitersturbon till AMG 45-modellerna.

Relaterade artiklar

A160496_large.jpg
Bildlänk
A160495_large.jpg
Bildlänk
A160497_large.jpg
Bildlänk
A160498_large.jpg
Bildlänk
A160499_large.jpg
Bildlänk
A160500_large.jpg
Bildlänk
A160501_large.jpg
Bildlänk
A160504_large.jpg
Bildlänk
A160503_large.jpg
Bildlänk
A160502_large.jpg
Bildlänk
A160505_large.jpg
Bildlänk
A160506_large.jpg
Bildlänk
A160507_large.jpg
Bildlänk
A160508_large.jpg
Bildlänk
A160511_large.jpg
Bildlänk
A160510_large.jpg
Bildlänk
A160509_large.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Mercedes GLA AMG 45 eller Audi lRS Q3 ”performance”? Då väljer jag Audin!
88
47

Mer att läsa

Igår
Nya uppgifter om VW-bossarna Piëch och Winterkorns maktkamp