Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt

Världens lyxigaste limousin lockade diktatorer och superstjärnor.

Mercedes 600 kan knipsa av ditt finger – på två sätt
Att serva en Mercedes 600, och särskilt hydraulsystemet, kan kosta lika mycket som att köpa en ny Volkswagen Golf. Bara fönsterhissknapparna kostar 100.000 kronor.

Mercedes 600 är kanske den mest imponerande lyxbilen någonsin. Den byggdes i knappt 2.700 exemplar under 18 år och lockade köpare som Elvis Presley, Pol Pot, Idi Amin och Nicolae Ceaușescu.

Den här lyxlimpan får konkurrenterna att blekna med ett hydraulsystem som sköter det mesta från stolsjustering och fjädring till baklucka. Fördelen är att allt sköts helt tyst – det finns inget "buzzande" ljud från elhissar eller elstolar.

Det särskilda "sportläget" i den hydrauliska fjädringen sätts på prov av en entusiastisk testförare men hindrar inte bilen från att kränga rejält.

Men systemet har en svag länk, nämligen ägaren. Om inte systemet underhålls på rätt sätt riskerar det att gå sönder, och då blir det dyrt, förklarar Karl Middelhauve, som gjort sig känd för att renovera gamla Mercedes 600-exemplar.

"Problemet är att om du har en liten läcka i systemet och går till en oerfaren mekaniker som tittar på vätskan, som är röd, häller mekanikern i växellådsolja. Men oljan i det här systemet är mineralbaserad, inte syntetisk. Växellådsolja äter upp gummipackningarna. Det tar ungefär två år så läcker bilen som ett såll. Oljan fyller dörrarna och sipprar ut", säger han till Car and Driver.

Fel olja kan också förstöra oljepumpen och som om inte det vore nog förklarar Karl Middelhauve också att systemet kan bli riktigt farligt.

"Om ett hydraulrör spricker kan hydraulvätskan gå rakt in i fingret. Det är precis som en kniv."

En Mercedes 600 kan skada dig på fler sätt än så. Fönsterhissarna fungerar precis som fönsterhissarna i andra bilar på nedvägen. Men när rutan ska upp kan den hissas upp olika snabbt beroende på hur hårt fönsterhissknappen hålls upp. Att trycka riktigt hårt på knappen innebär att rutan far upp snabbt nog för att knipsa av en kroppsdel, skriver Car and Driver:

"Det låter precis som en köttyxa som slår i huggkubben."

Relaterade artiklar

13C977_01.jpg
Bildlänk
89F1205.jpg
Bildlänk
1998DIG431.jpg
Bildlänk
1998DIG433.jpg
Bildlänk
63205-5.jpg
Bildlänk
12C1230_025.jpg
Bildlänk
65255-5.jpg
Bildlänk
67206-13.jpg
Bildlänk
33715063147-6.jpg
Bildlänk
2000M268.jpg
Bildlänk
83199-10A.jpg
Bildlänk
Mercedes-Benz-600_Pullman_Limousine_1964_1600x1200_wallpaper_04.jpg
Bildlänk
83199-14A.jpg
Bildlänk
SI641234-11.jpg
Bildlänk
U45861.jpg
Bildlänk
83199-16A.jpg
Bildlänk
SI69388-6.jpg
Bildlänk

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Mercedes 600 är en av mina drömbilar.
196
96

Mer att läsa

Idag
Lada lockar med koncept-SUV
Igår
BMW Z4 Roadster har nått sitt slut efter 14 år – nu väntar Z5