Mercedes 600 är kanske den mest imponerande lyxbilen någonsin. Den byggdes i knappt 2.700 exemplar under 18 år och lockade köpare som Elvis Presley, Pol Pot, Idi Amin och Nicolae Ceaușescu.
Den här lyxlimpan får konkurrenterna att blekna med ett hydraulsystem som sköter det mesta från stolsjustering och fjädring till baklucka. Fördelen är att allt sköts helt tyst – det finns inget ”buzzande” ljud från elhissar eller elstolar.
Men systemet har en svag länk, nämligen ägaren. Om inte systemet underhålls på rätt sätt riskerar det att gå sönder, och då blir det dyrt, förklarar Karl Middelhauve, som gjort sig känd för att renovera gamla Mercedes 600-exemplar.
”Problemet är att om du har en liten läcka i systemet och går till en oerfaren mekaniker som tittar på vätskan, som är röd, häller mekanikern i växellådsolja. Men oljan i det här systemet är mineralbaserad, inte syntetisk. Växellådsolja äter upp gummipackningarna. Det tar ungefär två år så läcker bilen som ett såll. Oljan fyller dörrarna och sipprar ut”, säger han till Car and Driver.
Fel olja kan också förstöra oljepumpen och som om inte det vore nog förklarar Karl Middelhauve också att systemet kan bli riktigt farligt.
”Om ett hydraulrör spricker kan hydraulvätskan gå rakt in i fingret. Det är precis som en kniv.”
En Mercedes 600 kan skada dig på fler sätt än så. Fönsterhissarna fungerar precis som fönsterhissarna i andra bilar på nedvägen. Men när rutan ska upp kan den hissas upp olika snabbt beroende på hur hårt fönsterhissknappen hålls upp. Att trycka riktigt hårt på knappen innebär att rutan far upp snabbt nog för att knipsa av en kroppsdel, skriver Car and Driver:
”Det låter precis som en köttyxa som slår i huggkubben.”