Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Högre motoreffekt, bättre prestanda, bakhjulsstyrning och uppdaterad interiör. Allt sammantaget innebär det att "gamla" FF försvinner och istället får vi nya Ferrari GTC4Lusso.
Annons

”En helt ny värld” skriver Ferrari på sin specialsajt för nya GTC4Lusso och det är väl en sanning med modifikation. De flesta av oss har ju inga problem med att känna igen Ferraris mest praktiska modell FF, dessutom den enda med fyrhjulsdriftFerrari FF presenterades på våren 2011 och nu är det alltså dags för ett så stort lyft att man även byter namn.

Men visst är det en hel del som är nytt på Ferrari GTC4Lusso, jämfört med gamla FF. Toppeffekten i V12-motorn på 6,2 liter var inget problem förut men nu är siffran i alla fall höjd från 660 till 690 hk vid 8.000 rpm. Maximalt vrid är 697 Nm vid 5.750 rpm och 80 procent av detta vridmoment finns tillgängligt redan vid låga 1.750 rpm. Omräknat blir det 2,6 kilo per hästkraft och redan där förstår vi att prestanda blir imponerande. 0–100 km/h går på 3,4 sekunder, vilket är tre tiondelar snabbare än förut. Toppfarten är dock densamma, 335 km/h.

Helt nytt på Ferrari GTC4Lusso är bakhjulsstyrning, en teknisk finess som dyker upp på allt fler bilar och debuterade hos Ferrari på specialmodellen F12 Tour de France (F12tdf), där systemet heter ”Virtual Short Wheelbase” eller ”Passo Corto Virtuale”. Men hos Ferrari GTC4Lusso är namnet ”4RM-S” och det markerar fyrhjulsdriften som arbetar ihop med antispinnsystemet Slip Side Control, den elektroniskt styrda bakdifferentialen E-Diff samt de likaledes elektroniskt kontrollerade stötdämparna SCM-E.

Alla de elektroniska hjälpsystemen mynnar ut i en lättkontrollerad bil, trots massiv motoreffekt och fullt fungerande även på snö – enligt Ferrari. De nya stötdämparna hjälper också till att förbättra komforten, utan att tappa kurvgrepp. Den sjustegade dubbelkopplingslådan och speciella fyrhjulsdriften känner vi igen från FF.

Ferrari GTC4Lusso får omarbetad interiör där det mest påtagliga är ett nytt infotainmentsystem med en 10,25 tum stor skärm. Systemet är utvecklat av Delphi men är som förut kompatibelt med Ferrari-favoriten Apple CarPlay. Ratten på Ferrari GTC4Lusso är något mindre än förut, tack vare en omarbetad krockkudde. Ett speciellt fack för tändningsnyckeln finns nu i mittkonsolen, något som FF inte hade.

Med den omfattande uppgraderingen är Ferraris förhoppning att nya GTC4Lusso ska attrahera en yngre målgrupp. ”Gamla” FF är en populär modell på så sätt att den körs betydligt mer av sina ägare än övriga Ferrarimodeller, cirka 30 procent längre körsträcka. Namnet GTC4Lusso ska spegla äldre 2+2 modeller som 330 GT och 250 GT Belinetta Lusso. Siffran 4 ska spegla fyrhjulsdriften.

Något pris finns inte angivet för nya Ferrari GTC4Lusso men vi räknar med att det blir en viss justering uppåt från dagens 2,44 miljoner kronor som Ferrari FF kostar. Publik premiär för Ferrari GTC4Lusso blir det på Genèvesalongen.

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Ferrari FF får ett rejält lyft och byter namn

Annons
Annons
Rulla till toppen