Ska vi vara helt ärliga så är det inte mycket som återstår av den eldrivna skotern. Det är bara den olämpliga konstruktionen med usel styrgeometri och obefintlig hjulupphängning. Gjord för att tuffa fram i tio-tolv km/h som mest – men den här är klockad för nya världsrekordet 173 km/h.
Skotern har byggts av David Anderson och Mathew Hine, båda från Isle of Man. Under skalet hittar vi komponenter från en gokart och en Suzuki GSF Bandit motorcykel med motor på 600cc och 80 hk.
Det var Mathew som fick det livsfarliga uppdraget att köra skotern och det behövdes wheelie bars för att den inte skulle välta bakåt av accelerationen. Guinness World Records fanns på plats och skötte mätningarna, därför är 173 km/h ett officiellt världsrekord.
Regelverket för den här ”klassen” av rekord är rätt öppen för tolkning, verkar det som. Guinness World Records lämnar helt öppet för modifieringar och den enda begränsningen är att skotern ska se ”original” ut på utsidan. Några säkerhetsaspekter verkar inte heller finnas.
Från sin Facebooksida låter David Anderson hälsa att vintern har använts för att bygga om skotern. Nu har man en större GSXF 750cc motor och även bromsar på framhjulen. Några förhoppningar om att kunna registrera skotern för gatbruk har man inte. Ännu.
Tidigare rekordet för modifierad elskoter hölls av Colin Furze som körde 115 km/h med sin skapelse för två år sedan. Colin har byggt en hel del andra vansinniga farkoster, som ni hittar om ni söker runt på YouTube.