Just nu är det högtryck på Volkswagens utvecklingsavdelning. Det jobbas på åttonde generationen Golf, som visserligen är en kraftigt uppdaterad variant av dagens modell, men som ändå bjuder på många viktiga nyheter.
Tidigare kom uppgifter om att nästa Golf ska premiärvisas hösten 2018 och börja säljas tidigt 2019. Men nu ryktas det om att utvecklingen snabbats på och att modellen i själva verket ska premiärvisas redan i år.
Designmässigt blir det inga större överraskningar – men en del nya designdetaljer blir det, och många av dem har redan visats på nya generationen Tiguan.
Självklart får Volkswagen Golf 8 också en mängd assistanssystem som autobroms med fotgängarigenkänning, parkeringsassistent, head up-display, adaptiv farthållare med kökörningsassistent och ett system som styr bilen så länge filmarkeringarna är tillräckligt tydliga. Volkswagen Golf 8 ska enligt uppgift kunna köra helt själv i farter upp till 60 km/h.
En viktig nyhet är att Golf förmodligen kommer med ett mildhybridsystem. Hybridmodellen får en trecylindrig 1,0-litersbensinmotor med turbo och elektriskt driven kompressor.
Interiört märks nästa generation Golf ut på de digitala instrumenten, som blir tillval, och som kan anpassas i olika lägen precis som i Passat. Infotainmentsystemet får en större skärm (9,2 tum) och självklart Apple CarPlay och Android Auto.
Det nya infotainmentsystemet visades upp på CES i konceptbilen E-Golf Touch. Föraren kan anpassa startskärmen efter egna önskemål och det finns också geststyrning, som gör att föraren kan ändra en del inställningar genom att vifta i luften och göra rörelser istället för att trycka på skärmen.
Systemet har också en smart funktion som heter ”Exit screen” och som visas när bilen stängs av. Redan nu visas ett meddelande om att föraren inte ska glömma sin mobil i bilen när den stängs av. Men snart visas också andra funktioner i Exit-skärmen, som till exempel tidsstyrningen för den bränsledrivna motorvärmaren.
Det börjar också närma sig premiär för prestandamodellen Volkswagen Golf R420, som ska sätta konkurrenter som Mercedes-AMG A 45 på plats.