Tesla chockar bilindustrin – bekräftar lågt pris på nya Model 3

Under tisdagen bekräftade Tesla Motors talesperson att den kommande Model 3 ska kosta från 35.000 dollar i USA. Med ett så lågt pris kan Teslas elbilar konkurrera ut många mellanklassare med förbränningsmotor och på allvar förändra bilindustrin.

Tesla chockar bilindustrin – bekräftar lågt pris på nya Model 3
Designen lär låna släktdrag från Model S, bilden ovan, men Model 3 sägs få egna och djärvare drag. Vi får veta mer i mars.

Tesla Motors grundare Elon Musk har vid flera tillfällen sagt att mellanklassaren Model 3 ska hamna runt 35.000 dollar. Flera bedömare har dock tvivlat över sanningshalten i detta och pekat mot det orimliga i ett halverat pris jämfört med nuvarande sedanmodellen Model S. "Instegsmodellen" Tesla Model S 70D med fyrhjulsdrift kostar idag från 75.000 dollar i USA (867.000 kronor i Sverige).

En del har tolkat Elon Musk påstående som att han i så fall räknat in amerikanska statens elbilsrabatt på 7.500 dollar. I vissa regioner kan man sammanlagt få upp till 10.000 dollar i rabatt på en elbil (ibland ännu mer). Och 45.000 dollar vore ju onekligen lite mer rimligt för en mellanklassare som Model 3 som sägs vara cirka 20 procent kortare än Model S.

Men nu har vi fått ett klargörande från ekonomisajten Bloomberg News som talat med Tesla Motors talesperson Khobi Brookly. Beskedet från Tesla är solklart: priset i USA för Tesla Model 3 startar vid 35.000 dollar, utan rabatt. Försäljningen inleds om tre månader och då ska det gå att lägga de första beställningarna.

Snittpriset för en personbil i USA är 31.000 dollar och för många amerikaner är det viktigt att hamna under "strecket" 30.000 dollar. Med den statliga rabatten på 7.500 dollar hamnar alltså Model 3 under denna magiska gräns, med god marginal om man samtidigt kan få andra regionala rabatter.

Med ett så lågt pris, väl under 30.000 dollar, hamnar Tesla Model 3 i ett mycket intressant segment med stora försäljningsvolymer. Ska man jämföra med fordonsstorlek och image för varumärket ligger BMW:s 3-serie närma till hands och de säljer en bit över 100.000 bilar i USA varje år. Potentialen är alltså mycket stor.

Enligt våra engelska kollegor på Autocar blir Tesla Model 3 en spännande bil med lång räckvidd (upp till 45 mil) och mycket bra prestanda (en bit över 4 sekunder 0–100 km/h, i snabbaste utförandet). Men det är högst inofficiella uppgifter ännu så länge, redan i mars kan vi dock få reda på mer då Tesla ska presentera Model 3 vid ett speciellt event. De senaste uppgifterna som kom från Teslas finansiella rapport i onsdags berättar att premiärvisningen ska ske 31 mars. Det blir alltså inte på Genèvesalongen (1–13 mars).

Tesla Model 3 vilar på en i stora delar egen plattform med en mindre andel aluminium, jämfört med Model S. Utförandet är enklare för att spara kostnader men plattformen ska bilda grund för minst tre modeller: sedan, kombi och crossover. Det har till och med ryktats om en pickupversion.

Ska vi försöka översätta det amerikanska priset 35.000 dollar kan vi jämföra med BMW:s utbud. Väldigt många amerikaner väljer privatleasing med en fast månadskostnad men om vi ska titta på listpriset så är en BMW 320i xDrive Sedan närmast med ett pris på 35.150 dollar. Flyttar vi sedan över det till Sverige blir priset 330.600 kronor för BMW 320i xDrive Sedan.

Vid årsskiftet halverades supermiljöbilspremien för laddhybrider till 20.000 kronor. Men en renodlad elbil som Tesla Model 3 får fortfarande fullt belopp, det vill säga 40.000 kronor, i rabatt av staten.

Vi kan anta att 35.000 dollar för en Tesla Model 3 i USA innebär en ganska "naken" version med relativt litet batteripaket. Om en sådan modell även blir aktuell som instegsmodell i Sverige vet vi förstås inte. Men vår grova prisjämförelse visar att en Tesla Model 3 skulle kunna gå att få i Sverige för runt 300.000 kronor. Bättre räckvidd och snabbare prestanda samt fyrhjulsdrift höjer sannolikt priset en bra bit över 400.000 kronor.

Om Tesla lägger sig på en så låg prisnivå för Model 3 skulle det vara en käftsmäll för övriga aktörer. En Volkswagen e-Golf med uppgiven räckvidd på 19 mil kostar som jämförelse 334.900 kronor med supermiljöbilspremien inräknad. Nissan Leaf Acenta med uppgraderade batteripaketet (30 kWh) och förlängd, uppgiven räckvidd till 25 mil (årsmodell 2016) kostar 319.000 kronor.

Leveranserna av de första Tesla Model 3 i USA ska inledas i början av 2017. När bilarna kan komma till Europa är inte känt. Vad säger ni läsare, är det läge att börja planera in ett bilbyte under 2017?

Glöm inte att tipsa era polare som ska byta bil nästa år – speciellt de som vill ha ett lågt förmånsvärde på sin nya tjänstebil.

Bilden på den här lermodellen har läckt ut och sägs visa crossovermodellen "Tesla Model Y", en av de tre modeller som delar plattform. Först kommer en sedan, följd av en kombi och därefter suvmodellen.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Om Tesla kan bygga en mellanklassare i den här prisnivån – då är jag också intresserad!
1460
127