Elbil från Opel: "Ampera-e blir prisvärd med lång räckvidd"

Ny Opel Ampera-e lanseras 2017.

Opel befinner sig i startblocken på sin största och mest långtgående modelloffensiv i företagets historia: 29 nya modeller mellan fram till 2020. Nästa år kommer den nya elbilen, Ampera-e, ett namn som antyder att bilen bygger på el-erfarenheter från den ursprungliga Ampera från 2011. 

"Eldrivna fordon kan ge ett betydande bidrag till vår miljö genom minskade utsläpp. Nya Ampera-e öppnar vägen för elektrisk rörlighet genom att eliminera tidigare hinder, som högt pris och kort räckvidd", säger Opels koncernchef Dr Karl-Thomas Neumann.

Ampera-e får fem sittplatser och blir utseendemässigt lik sitt koncernsyskon Chevrolet Bolt, som presenterades tidigare i år.

Opel skriver i pressreleasen att den nya elbilen "får längre räckvidd än de flesta andra elbilar och blir påfallande prisvärd."

Exakt vad detta innebär ger Opel tyvärr ingen ytterligare information om, vi får istället rekapitulera vad vi fick veta om syskonbilen Bolt för att få en indikation. GM anger en prislapp på omkring 250.000 kronor (efter den amerikanska elbilsrabatten) för Bolt, Ampera-e bör hamna däromkring. Detta betyder att Opel Ampera-e lär blir billigare än BMW i3 men dyrare än Nissan Leaf. Hur detta kommer att stå sig när kommande Tesla Model 3 får ett pris på 35.000 dollar, återstår att se. 

Även batteripaketet blir detsamma som hos Bolt, vilket betyder ett litiumjonbatteri på 60 kWh. En effekt på 150 kW, eller drygt 200 hästkrafter, och 360 Nm. GM lovar en lovar en räckvidd på över 33 mil för Bolt.

0–100 km/h ska gå på under sju sekunder. Tjänstevikten är 1,6 ton, varav batteriet väger 435 kilo och är placerat längst ned i bilen, under golvet.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det här låter som en elbil för mig.
215
365