Toyota Prius får fyrhjulsdrift – men oklart om den kommer till Sverige

Toyota Prius får fyrhjulsdrift – men oklart om den kommer till Sverige

Toyota Prius väcker fortfarande känslor, nästan 20 år efter premiären. Den senaste generationen lanseras i två olika versioner – en av dem med fyrhjulsdrift och en ny typ av batterier.

Den fyrhjulsdrivna versionen har en extra elmotor på bakaxeln. Även om elmotorn baktill är svag (drygt sju hästkrafter) innebär det att Prius får "elektrisk fyrhjulsdrift". Försäljningen av fyrhjulsdrivna bilar har ökat snabbt och Sverige är nu med i Europatoppen över högst andel fyrhjulsdrivna bilar i försäljningsstatistiken.

Toyota Prius med fyrhjulsdrift har också ett litiumjonbatteri, vilket redan används i många teknikprylar men som alltså är nytt för Toyota Prius. Batteriet tar mindre plats än nickelmetallhybridbatteriet i "vanliga" Toyota Prius.

Förbrukningen i fyrhjulsdrivna Toyota Prius ökar med omkring tio procent vilket motsvarar 3,3–3,6 l/100 km istället för 3,0–3,3 l/100 km i den framhjulsdrivna versionen (med 15- respektive 17-tumsdäck).

När Toyota utvecklade Prius var beskedet att det skulle bli för dyrt att certifiera Prius AWD för Europamarknaden, men nu ryktas det om att Toyota har svängt i frågan och att det eventuellt kan dyka upp en fyrhjulsdriven Prius även i Sverige. Det är dock oklart när.

"Vi vet att det finns ett stort önskemål från vissa länder i Europa att Prius skulle erbjudas med fyrhjulsdrift. Vi har för närvarande inte några sådana planer men vi undersöker hur stor efterfrågan är och kommer efter det ta ett beslut för hur vi ska göra i framtiden", har Toyotas chefskonstruktör Hiroyuki Yamada sagt.

Du som vill ha en hybrid-Toyota med fyrhjulsdrift hänvisas istället till suv-modellen Rav4.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag väljer hellre fyrhjulsdrift än framhjulsdrift till Toyota Prius.
38
44