Staten tjänar många miljoner – ärver två Måsvingar

Allmänna arvsfonden har gjort ett riktigt kap. En man utan nära släktingar avled 2011 och efterlämnade bland annat två "Måsvingar", en coupé och en roadster, varav den ena bara gått 135 mil! Nu är det avgjort – nästan – att Mercedes-bilarna inte ärvs utan går till statliga Arvsfonden.
Annons

De juridiska turerna har varit många och långa, ända sedan 2011 då en man i Stockholm avled. Eftersom han saknade nära släktingar inventerades dödsboet och man upptäckte då mycket stora tillgångar – uppskattningsvis 50–100 miljoner kronor.

Tillgångarna bestod av bland annat två lägenheter på Strandvägen i Stockholm, ett sommarhus i skärgården och två Mercedes 300 SL som inte många personer känt till.

I somras uppdagades historien om de två ”Måsvingarna” när Tingsrätten avslog begäran från två olika parter som båda sade sig vara ägare till bilarna. Journalisten Pär Ivarsson på Ekot, Sveriges Radio (klicka på länken för att lyssna), berättade historien och intervjuade bland annat bilsamlaren Thomas Larsson:

”Roadstern var unik, gått 135 mil sedan 1962, aldrig sett en bil i det skicket och med dom milen,” berättar Thomas Larsson för Ekot. ”Den var som ny, men faktiskt omlackerad en gång. Allting annat var som fabriksnytt.”

Vem som egentligen äger bilarna och andra tillgångar i dödsboet har varit föremål för Tingsrättens bedömning och beslutet överklagades i somras. En stiftelse säger sig ha rätt till den värdefulla roadstern och ett företag påstår sig äga båda bilarna efter en tidigare bytesaffär. Det normala är att om ingen av parterna kan styrka arvsrätt eller ägarskap går dödsboet till Allmänna arvsfonden och dess verksamhet med stöd till olika projekt.

I det här fallet gick inte fallet vidare till Hovrätten utan Allmänna arvsfonden nådde en förlikning där två parter får dela på tio miljoner kronor. Enligt boupptäckningen omfattar tillgångarna 45 miljoner kronor. Men det sammanlagda värdet på tillgångarna är svårt att uppskatta då de två Mercedesbilarna måste värderas av experter och sannolikt säljas på auktion. Ytterligare en rättprocess pågår där en företagare påstår sig har gjort en bytesaffär med de båda bilarna.

Den klassiska Måsvingen 300 SL är en av de mest kända bilmodellerna i världen. Men det var mindre än hälften av ”måsvingarna” som hade de speciella dörrarna med gångjärn på taket, cirka 1.400 byggdes som coupé och drygt 1.800 roadsters tillverkades 1954–1963. Allra mest eftertraktade – och högst värderade – är de 29 exemplar av 300 SL som inledde produktionen och byggdes för motorsport.

Annons
Annons
Rulla till toppen