Jaguar F-Type SVR utmanar med bantad vikt och 575 hk

Nu laddar Jaguar på allvar. Nya F-Type SVR med kompressor-V8 på 575 hk och 700 Nm får fyrhjulsdrift och en toppfart på hela 322 km/h. Både som coupé och cabriolet. Avgassystem i titan ska vässa ljudet ytterligare.

Jaguar F-Type SVR utmanar med bantad vikt och 575 hk

Ljudet från V8-motorn i Jaguar F-Type kan få håret att resa sig på armarna hos alla sportbilsvänner. Men nu ska det bli ännu bättre när Jaguars nya SVR-modell höjer upplevelserna till en helt ny nivå. Tidigare läckta uppgifter från en F-Type SVR-broschyr bekräftas nu officiellt av Jaguar och vi får fler detaljer.

Jaguars SVR-team har gått på viktjakt och trimmat bort alla hekton som gått att avvara på F-Type. Avgassystemet byggdes om i en speciell titanlegering som dels skärper till ljudet men också sparade 16 kilo. Jaguar F-Type SVR väger nu in på minus 25 kilo jämfört med motsvarande V8-modell med fyrhjulsdrift. Ytterligare 25 kilo försvinner om man väljer till de keramiska kolfiberbromsarna.

V8-motorn på 5,0 liter har fått övertrycket höjt i kompressorn och toppeffekten 575 hk (423 kW) uppnås vid 6.500 rpm. Maxvridet 700 Nm finns tillgängligt mellan 3.500–5.000 rpm. Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp är dock samma som hos "vanliga" V8:an, det vill säga 11,3 l/100 km och 269 g/km. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) och åttastegad automat är standard på SVR-modeller, direkt från start erbjuds både coupé (1.705 kilo) och cabriolet (1.720 kilo).

Med så mycket effekt och lägre vikt i de två nya SVR-modellerna blir det förbättrade prestanda jämfört med F-Type R (inom parantes). Både Jaguar F-Type SVR coupé och cabriolet uppger samma 0–100 tid, 3,7 sekunder (4,1 sekund). Toppfarten för coupe är jämna 200 mph, 322 km/h (300 km/h), och något lägre för F-Type SVR Convertible, 314 km/h. Som jämförelse gör Mercedes-AMG GT S 0–100 km/h på 3,8 sekunder och toppar 310 km/h.

Den förbättrade toppfarten är också ett resultat av ett "aerodynamik-paket" för SVR-modellerna med ny front, helt slät underdel och en aktiv bakvinge i kolfiber. Bakvingen höjs upp vid 100 km/h och kan sänkas för maximal toppfart.

Nya 20-tums fälgar sparar nästan 14 kilo på SVR-modellerna och de är skodda med Pirelli P Zero i dimensionerna 265/35ZR20 och 305/30ZR20.

Publik premiär för Jaguar F-Type SVR blir det på Genèvesalongen och då öppnar också orderböckerna. Jaguar utlovar leverans av SVR-modellerna i god tid innan sommaren börjar. SVR står för "Special Vehicle Operations", som förutom prestandamodeller också utvecklat en superlyxig version av Range Rover.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Skulle jag välja mellan Mercedes-AMG GT S och den här blev det Jaguar F-Type SVR!
94
36