Jaguar F-Type SVR utmanar med bantad vikt och 575 hk

Nu laddar Jaguar på allvar. Nya F-Type SVR med kompressor-V8 på 575 hk och 700 Nm får fyrhjulsdrift och en toppfart på hela 322 km/h. Både som coupé och cabriolet. Avgassystem i titan ska vässa ljudet ytterligare.

Jaguar F-Type SVR utmanar med bantad vikt och 575 hk

Ljudet från V8-motorn i Jaguar F-Type kan få håret att resa sig på armarna hos alla sportbilsvänner. Men nu ska det bli ännu bättre när Jaguars nya SVR-modell höjer upplevelserna till en helt ny nivå. Tidigare läckta uppgifter från en F-Type SVR-broschyr bekräftas nu officiellt av Jaguar och vi får fler detaljer.

Jaguars SVR-team har gått på viktjakt och trimmat bort alla hekton som gått att avvara på F-Type. Avgassystemet byggdes om i en speciell titanlegering som dels skärper till ljudet men också sparade 16 kilo. Jaguar F-Type SVR väger nu in på minus 25 kilo jämfört med motsvarande V8-modell med fyrhjulsdrift. Ytterligare 25 kilo försvinner om man väljer till de keramiska kolfiberbromsarna.

V8-motorn på 5,0 liter har fått övertrycket höjt i kompressorn och toppeffekten 575 hk (423 kW) uppnås vid 6.500 rpm. Maxvridet 700 Nm finns tillgängligt mellan 3.500–5.000 rpm. Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp är dock samma som hos "vanliga" V8:an, det vill säga 11,3 l/100 km och 269 g/km. Fyrhjulsdrift från BorgWarner (tidigare Haldex) och åttastegad automat är standard på SVR-modeller, direkt från start erbjuds både coupé (1.705 kilo) och cabriolet (1.720 kilo).

Med så mycket effekt och lägre vikt i de två nya SVR-modellerna blir det förbättrade prestanda jämfört med F-Type R (inom parantes). Både Jaguar F-Type SVR coupé och cabriolet uppger samma 0–100 tid, 3,7 sekunder (4,1 sekund). Toppfarten för coupe är jämna 200 mph, 322 km/h (300 km/h), och något lägre för F-Type SVR Convertible, 314 km/h. Som jämförelse gör Mercedes-AMG GT S 0–100 km/h på 3,8 sekunder och toppar 310 km/h.

Den förbättrade toppfarten är också ett resultat av ett "aerodynamik-paket" för SVR-modellerna med ny front, helt slät underdel och en aktiv bakvinge i kolfiber. Bakvingen höjs upp vid 100 km/h och kan sänkas för maximal toppfart.

Nya 20-tums fälgar sparar nästan 14 kilo på SVR-modellerna och de är skodda med Pirelli P Zero i dimensionerna 265/35ZR20 och 305/30ZR20.

Publik premiär för Jaguar F-Type SVR blir det på Genèvesalongen och då öppnar också orderböckerna. Jaguar utlovar leverans av SVR-modellerna i god tid innan sommaren börjar. SVR står för "Special Vehicle Operations", som förutom prestandamodeller också utvecklat en superlyxig version av Range Rover.

Relaterade artiklar

Jaguar_SVR_003.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_001.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_002.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_004.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_005.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_006.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_008.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_007.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_009.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_010.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_013.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_012.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_011.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_014.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_016.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_019.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_018.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_017.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_015.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_020.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_024.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_022.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_021.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_023.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_025.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_026.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_027.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_028.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_031.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_029.jpg
Bildlänk
Jaguar_SVR_030.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Skulle jag välja mellan Mercedes-AMG GT S och den här blev det Jaguar F-Type SVR!
88
36

Mer att läsa