”Ingen ska dö eller bli allvarligt skadad”

Är det en utopi eller ett mål som går att uppnå? Tveklöst har Volvo riskerat en hel del när man satt upp visionen att ingen ska behöva dö eller bli allvarligt skadad i en Volvomodell efter 2020. Här är nya filmen som visar den visionen.
Annons

Nollvisionen är ett begrepp som vi hört i rätt många år och även om det kan låta omöjligt är det ett mål som verkligen är värt att jobba för. Redan för fyra år sedan skrev vi om Volvos långsiktiga vision att ingen ska behöva dö eller skadas i en Volvo år 2020:

”Vi tar tydliga steg i rätt riktning. Vi driver en mängd nya forskningsprojekt med sikte på att ta fram tekniker för framtidens Volvobilar”, sa Jan Ivarsson, chef för säkerhetsstrategi på Volvo Personvagnar.

Den gången, 2012, lät idéerna om autonom körning som rena science fiction men idag vet vi att den teknik som behövs är redo att lanseras på riktigt. Och självkörande bilar gör inte alls lika många misstag som människor, dessutom är de till exempel snabbare på att uppfatta och läsa av vägskyltar.

Volvos vision ska nu förmedlas globalt och från att ha varit en reklambyrå för svenska marknaden får nu Forsman & Bodenfors ett mycket större ansvar. Deras reklamfilmer ska ut till hela världen och det första exemplet ser vi längst upp på sidan.

”För oss som har jobbat med Volvo i många år känns det som ett fantastiskt förtroende och en enorm bekräftelse på att de värdesätter det arbete vi har gjort och vill se en större effekt ur ett globalt perspektiv. Det är underbart,” sa Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors, till Dagens Media.

Forsman & Bodenfors har för övrigt gjort serien ”Made by Sweden” för Volvo Cars där Zlatan, Robyn, Swedish House Mafia, Börje Salming, ”Vintersaga” med flera medverkat. Senaste bidraget är ”Made by Volvo” där man hyllar mångfalden bland medarbetarna som en del av förklaringen till framgångarna.

Reklambyrån har även medverkat hos kollegorna Volvo Lastvagnar och gjort en hel serie av uppmärksammade reklamfilmer. Ni som inte nyss kom ut från en tvåårig klostervistelse känner förstås igen titeln från den enorma viralsuccén ”Volvo Trucks – The Epic Split feat. Van Damme (Live Test)”. Epic Split-filmen exploderade på nätet, hösten 2013, och plötsligt talade alla om Volvos lastbilar. Med 81 miljoner visningar blev det en av de mest sedda reklamfilmerna på YouTube det året.

Annons
Annons
Rulla till toppen