Volvo Cars tredubblar vinsten

Alla kurvor pekade uppåt för Volvo Cars under 2015 och man sålde för första gången över en halv miljon bilar. Försäljningen gav 164 miljarder kronor i intäkter och av dessa blev det en vinst på 6,6 miljarder kronor – en tredubbling jämfört med fjolåret.
Annons

Volvo Cars vinstmarginal har inte varit stor tidigare år, närmast obefintlig. Men under 2015 fick man äntligen upp näsan över vattenytan och kunde komma upp i 4,0 procents vinstmarginal. Volvos långsiktiga mål är att närma sig premiumtyskarnas nivå på cirka åtta procents marginal.

”Jag är nöjd att meddela 2015 års resultat med rekordförsäljning och tredubblad vinst,” meddelade Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Car Group.

”Med ett framgångsrikt 2015 bakom oss kommer Volvo Cars att gå in i nästa fas av sin transformation. När denna är gjord kommer Volvo verkligen vara en global biltillverkare i premiumsegmentet.”

Som vi berättat tidigare kunde Volvo Cars sätta ett fint försäljningsrekord under 2015 med 503.127 bilar levererade. Det är första gången man kommit över en halv miljon bilar. Det långsiktiga målet är att komma upp i 800.000 bilar och dit ska man bland annat nå med hjälp av den nya fabriken som byggs i South Carolina, USA.

Försäljning och resultat drevs på av den mycket lyckade lanseringen av nya generationen Volvo XC90. Produktion och kundorderbank vid årsskiftet stod på 88.000 bilar, vilket vida översteg den positiva förhoppning man hade när leveranserna började under sommaren 2015. Efterfrågan ledde till att det tredje skiftet kunde införas i Torslandaverken och mer än 1.500 nya arbetstillfällen skapades.

Annons
Annons
Rulla till toppen