BMW M2 provkörd: ”Bilen passar perfekt på Laguna Seca”

Vi hade lotteri på redaktionen och det var John Argelander som vann. Nu är han i Kalifornien och provkör BMW M2 på Laguna Seca. Vi är inte ett dugg bittra…

Vad kan vi säga? BMW M2, 370 hk, Laguna Seca. Är vi avundsjuka på John? Inte alls, inte alls... KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Hej John! Var är du?

Just nu är jag i depån på Laguna Seca-banan i Kalifornien. Jag har nyss klivit ur en BMW M2 efter ett gäng snabba varv. Timo Glock, före detta F1-pilot, stod för farthållningen, så lita på att det gick undan!

Wow! Det låter ju riktigt kul!

Ja, det var det verkligen. Det är första gången som jag kör på Laguna Seca och den här banan är något alldeles extra. Både kul och utmanande på samma gång, och BMW M2 passar perfekt här. Till att börja med är framvagnen klippstabil, vilket ger mig som förare ett stort förtroende för bilen. Jag vet att den kommer att styra in, och det känns tryggt i exempelvis den berömda Korkskruv-kurvan som är mer eller mindre helt blind. Så, ja, jag hade sjukt kul!

Vad kan du mer berätta om bilen?

BMW M2 är efterträdaren till 1-serie M Coupé, det vill säga en kompakt bil med seriösa fartresurser. 370 hästar och max 500 Nm är inga siffror man skojar bort! Just nu har jag bara intryck från banan, men i eftermiddag ska jag köra på vanlig väg, så det kommer en väldigt mycket fylligare provkörningsrapport i nummer 6 av auto motor & sport. Ni får hålla er till tåls ett tag till!

Vi har fått höra att BMW M2 är förvånansvärt tung, bara 25 kilo lättare än BMW M4. Har du fått någon kommentar kring detta?

Jodå, ämnet har varit uppe och det märks på BMW-teamet att de fått svara på samma fråga flera gånger. Det finns en rätt logisk förklaring och den tänker jag utveckla i nästa nummer av tidningen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Relaterade artiklar

Jag vill äga en BMW M2. Eller två, så jag kan välja färg!
184
25

Mer att läsa

Igår
Jeremy Clarkson avslöjar årets 10 absolut värsta bilar