Maserati Levante är märkets första suv – så här ser den ut

Maserati Levante är märkets första suv – så här ser den ut

Det är dags för ännu ett märke att ge sig på att bygga en suv. Maserati Levante är verkligen ingen hemlighet – det har ryktats om märkets nya suv i flera år och Maserati har också släppt konceptbilen Kubang för att visa hur suven skulle kunna se ut – men nu är alltså suven helt officiell.

Maserati Levante ska visas upp på bilsalongen i Genève. Designmässigt får suven en aggressiv front med tvådelade strålkastare där den övre delen också kopplas ihop med grillen. 

De tre ventilationshålen på sidorna finns på plats, precis som på Maseratis andra modeller.

Maserati har inte släppt några detaljer kring motorerna, men det ryktas om att modellen ska gå att beställa med två olika bensinmotorer, en V6 och en V8, samt en V6-diesel.

Att Maserati skryter om hur bra köregenskaperna blir på väg är inte så underligt, men detta är första gången det anrika märket beskriver terrängprestandan i ett pressmeddelande. Och Maserati skyr inte orden:

"Chassit är designat för att kombinera enastående prestanda på väg, typiskt för alla Maserati, med oöverträffade köregenskaper även på underlag med dåligt grepp och fantastisk prestanda och komfort offroad", skriver Maserati.

Levante får adaptiv luftfjädring, åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Just fyrhjulsdriftssystemet har tidigare hetat Q4 hos Alfa Romeo och Maserati, ett namn som Audi nu lyckats komma över i en deal med Fiat/Chrysler-koncernen. Men konstigt nog verkar fyrhjulsdriften fortfarande heta Q4 – det står åtminstone så i Maseratis pressmeddelande.


Uppdatering 1/3: Nu har Maserati visat upp nya Levante på Genèvesalongen. Maserati berättar bland annat om interiören som ska bräcka konkurrenterna tack vare material som exklusivt silke tillverkad i Trivero utanför Milano.

Luftmotståndet är klassens lägsta, enligt Maserati, och tillsammans med "klassens lägsta tyngpunkt" och 50/50-viktfördelning ska det innebära riktigt vassa köregenskaper.

Maserati Levante får en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo på antingen 350 eller 430 hästkrafter. Det finns också en V6-diesel på 275 hästkrafter.

Interiören bjuder också på ett nytt infotainmentsystem som heter Maserati Touch Control och som har både en 8,4-tums pekskärm och en fysisk kontrollratt. Adaptiv farthållare och autobroms finns tillgängligt.

Lanseringen sker under våren i Europa.

Relaterade artiklar

56d55f7d804f3.JPG
Bildlänk
56d55f7d156e8.JPG
Bildlänk
56d55f7dd4a95.JPG
Bildlänk
56d55f7e53dbe.JPG
Bildlänk
56d55f7ec13b0.jpg
Bildlänk
56d55f7e7f556.JPG
Bildlänk
56d55f7f0a934.JPG
Bildlänk
56d55f7f56ac5.JPG
Bildlänk
56d55f7e18612.JPG
Bildlänk
56d5807f6f2cf.jpg
Bildlänk
56d5807e9042c.jpg
Bildlänk
56d5807fde33e.jpg
Bildlänk
56d5808048d91.jpg
Bildlänk
56d580809e474.jpg
Bildlänk
56d5807f1f5fd.jpg
Bildlänk
56d580811d5ea.jpg
Bildlänk
Maserati_Levante_3_c7634.jpg
Bildlänk
Maserati_Levante_4_4deca.jpg
Bildlänk
Maserati_Levante_2_a90da.jpg
Bildlänk
Maserati_Levante_1_c561d.jpg
Bildlänk

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Fantastico! Jag väljer hellre en Maserati Levante än en Porsche Cayenne.
583
212

Mer att läsa

Igår
Får man krossa rutan i en varm bil för att rädda en hund?
  • Quiz: Hur mycket kan du om bilteknik?
    Som bilnörd vet du förstås vilken modell som var först med turboladdning, eller vilka bilar som styr med bakhjulen. Men det blir svårare än så – glöm inte att utmana polarna!