Audi visar upp kombiversionen av nya S4 på bilsalongen i Genève. Sedanmodellen dök upp i september och nu är det alltså premiärdags för S4 Avant, som ska locka prestandasugna bilköpare i kombigalna Sverige.
Jämfört med Audi A4 har S4 en annorlunda front med större luftintag, en särskild grill, aluminiumdiffuser och backspegelkåpor i aluminium samt de karaktäristiska fyra avgasutblåsen. Audi S4 Avant har 18-tumsfälgar som standard och 19-tumsfälgar som tillval.
På insidan bjuder Audi S4 Avant på Nappaläder, aluminiuminlägg och diverse S-emblem.
Men den största nyheten är att Audi nu väljer att skrota kompressormotorn i gamla S4 och ersätta den med en 3,0-liters V6-motor med turbo. Bilen blir både lättare, snabbare och snålare än den utgående modellen. 0–100 km/h går på 4,7 sekunder och toppfarten är 250 km/h.
Motorn ger 354 hästkrafter och 500 Nm. Kraften skickas till alla fyra hjulen genom en åttastegad automatlåda – alltså ingen dubbelkopplingslåda – och systemet skickar oftast lite mer kraft till bakhjulen än till framhjulen. Förbrukningen ska hamna på 7,5 l/100 km.
Audi S4 Avant ska inte säljas på den amerikanska marknaden, något som Automobile Magazine beklagar.
”Den här fyrhjulsdrivna kombin gör oss gröna av avund”, skriver tidningen.