Föraning av superlyxig flaggskeppsmodell

LF-FC är det föga charmerande namnet på Lexus läckra konceptbil med bränslecellsdrivna elmotorer. Konceptet utger sig för att vara en föraning av den design och teknik som ska dyka upp i en ny flaggskeppsmodell, med planerad lansering 2020. 
Annons

2012 visade Lexus den sportiga koncept-coupen LF-LC. Konceptet fick klartecken att sättas i produktion vilket resulterade i en läcker coupémodell med klassisk V8-motor och tiostegad automatlåda som presenterades på bilsalongen i Detroit tidigare i år under namnet LC 500. 

Nu visar Lexus ett nytt koncept, med en i vanlig ordning svårtuggad modellbeteckning, LF-FC. Kanske blir modellnamnet något lättare att komma ihåg när man att det står för Lexus Future-Flagship Car/Fuel Cell – eller kanske inte…  Den sägs i alla fall, enligt Lexus själva, vara en föraning om en kommande flaggskeppsmodell. Med samma nomenklaturregler som tidigare lär namnet bli Lexus FC, och beräknad lansering under 2020.

Modellen är onekligen fullstor, en 5,3 meter lång fyrhjulsdriven sedan med kupéliknande siluett. Designen är en vidareutveckling av Lexus formspråk L-Finesse, som beskrivs som ”aggressivt elegant”.

 

Föraning av superlyxig flaggskeppsmodell
En uppgradering av Lexus karaktäristiska spindelgrill, flankerad av ljuskluster med tre led-strålkastare på varje sida och ”flytande” L-formade varselljus.

En nytolkning av Lexus karaktäristiska spindelgrill dominerar fronten, vi ser tre led-strålkastare på varje sida och ”flytande” L-formade varselljus. Även bakljusen har ett liknande flytande utförande som ger en tydlig ljussignatur.

Invändigt har LF-FC ”svävande” framstolar och ett limousinliknande baksäte. Många av bilens funktioner – som navigation, klimatinställningar och ljud – sköts med gester i luften, man behöver alltså inte trycka på några knappar eller pekskärmar.

Bilen är i grunden en elbil med en vätgasdriven bränslecell som producerar el, inte bara till motorn som driver bakhjulen, utan även till mindre elmotorer inbyggda i framhjulen. Drivlinan genererar inga utsläpp i form av CO2, kväveoxider eller partiklar. Det enda utsläppet är vattenånga.

Med bränslecellsstacken placerad baktill, styrenheten fram med vätgastankarna som ett T längs bilens mitt och framför bakaxeln får LF-FC en mycket bra viktfördelning och dito väghållning.

LF-FC är utrustad med Mobility Teammate Concept, ett system som gör det möjligt för bilen att köra helt själv på en motorväg, vilket omfattar såväl anpassning till omgivande trafik som filbyten och omkörningar. Systemet är ett steg mot Lexus mål att helt undvika personskador i trafiken.

Föraning av superlyxig flaggskeppsmodell
Bakljusen har en närmast ”flytande” form som ger en mycket tydlig ljussignatur.
Föraning av superlyxig flaggskeppsmodell
LF-LC har ett limousinliknande baksäte med inställbara ryggstöd.
Annons
Annons
Rulla till toppen