Redaktionens favoriter: Här är vårens mest intressanta bilnyheter

När bilsalongen i Genève slår upp portarna ska flera viktiga bilnyheter presenteras – nyheter som snart också dyker upp på svenska vägar. Du som gillar smarta nyheter inom miljöteknik har en hel del att se fram emot men det bjuds på mycket annat godis också. Bland annat två superlimousiner baserade på BMW 7-serie och ersättaren till snygga Aston Martin DB9.

I den här artikeln har auto motor & sports webbredaktörer valt ut de tre viktigaste och häftigaste bilnyheterna som presenteras under våren och som vi ser fram emot allra mest. Vi presenterar också en lista på premiärerna inför Genèvesalongen 2016.

Frågan är om du håller med eller om du har andra förslag?

"Den har en enda uppgift - att vara rolig"

Ibland hörs olyckskorparna på långt avstånd: "Nu är det slutkört för oss som gillar roliga bilar – nu blir det bara hybridsuvar med elektrisk servostyrning och steglös växellåda". Inget kunde vara mer fel! BMW M2 är superfräck redan som den är och det blir ännu bättre med M Performance-prylar. En bil som har en enda uppgift: att vara rolig!


Superlimousin med Ferrarifart

För rättvisans skull borde jag egentligen inte välja ännu en BMW utan kanske den läckra uppföljaren till Ferrari FF. Men finns det en Alpina på listan kan jag inte låta bli. Klart att jag vill sjunka ned i den ventilerade läderfåtöljen i Alpina B7 och låta den frakta mig till 100 km/h på 3,6 sekunder. Enda problemet är att jag i princip aldrig kommer sitta i det härliga baksätet. Jag vill ju köra själv!


Så ska en coupé se ut!

Efter några bilar som är väääldigt långt från att miljöklassas väljer jag också den nya hybridversionen av Lexus LC. Den här coupémodellen tycker jag ser riktigt, riktigt snygg ut och det lär inte bli sämre av att glida fram ljudlöst i stadstrafik med Lexus mjuka hybridsystem. Den här tekniken ska inte bara finnas i vardagsbilar.

Erik Söderholm

Hoppas på en fin Alfa, igen!

Jag har faktiskt inte ägt en Alfa Romeo sedan 1980-talet. Hade en 2000 GTV, Bertone-karossen. Lite sugen har jag varit när det kommit nya modeller, men inte tillräckligt för att slå till. Men när jag såg nya Alfa Romeo Giulia spratt det till i kroppen igen, på ett gammalt välbekant sätt. En Giulia? Javisst, det vore kul!

Förmodligen kommer jag aldrig ha råd med värstingmodellen med V6-motor på 510 hästar, utvecklad av Ferrari. Men det är ju den som lockar. Fast egentligen hoppas jag mer på de mer vardagsnära familjemodellerna, det vore så kul om Alfa äntligen fick till en riktigt bra modell igen som kan sälja på allvar.

Om Giulia blir en flopp tror jag inte att Alfa Romeo får så många fler chanser, inte hos Fiat/Chrysler-koncernen i alla fall. Kanske kryper Sergio Marchionne till korset och säljer varumärket till Volkswagen trots allt. Tyskarna har ju förvaltat Lamborghini väl, så varför inte? Men en Alfa ska vara italiensk, inte perfekt på alla sätt men ändå bilen med det stora hjärtat.

Såg att produktionen av Giulia skulle sparka igång i mars, så framåt sommaren vet vi svaret på ödesfrågan.


En riktigt rolig 911

Det är något hälsosamt och i grunden väldigt positivt när ett bilföretag lyssnar på sina kunder. Porsche kan racing, de vet bättre än de flesta vad som gör en bil snabb. Dubbelkopplingslådor växlar snabbare och säkrare än ens de bästa förare, och mycket bättre än du och jag klarar. Därför har Porsche 911 GT3 PDK-låda.

Men på Genèvesalongen ska vi få se nya Porsche 911 R, med manuell växellåda. Fokus är på förarens upplevelse av bilen, inte varvtider. Därmed inte sagt att Porsche 911 R blir långsam, tvärtom. Vi kan förvänta oss en "smal" 911-kaross och rimliga däckdimensioner som är lättare att hantera på greppgränsen.

Den stora frågan är om Porsche väljer sugmotorn från 911 GT3 eller om det blir den nya turbomotorn i 911 Carrera. Jag var med vid Porsches teknikseminarium för "Carrera II" och det är tveklöst så att Porsche byggt in en god marginal för effekthöjning i den nya 3,0-litersboxern.


Folkhemsbilen tar ett kliv

Om en ingenjör under ett tillfälle i sitt yrkesliv inom bilindustrin får chansen med ett "vitt papper" ska han eller hon vara tacksam. Volvo XC90 var och är ett vitt papper, allt är i grunden nytt i SPA-bygglådan. Nu fortsätter Volvo med de lika viktiga modellerna S90 och V90.

Ur svenskt perspektiv är förstås Volvo V90 en jätteviktig modell, även om den sannolikt blir lite för dyr för att nå samma framgångar inom tjänstebilssektorn som V70. Men kommande generationer av V60 och XC60 – som också bygger på SPA-plattformen – lär kompensera för bortfallet.

Jag vet att mina kollegor på testavdelningen är väldigt ivriga att analysera nya Volvo S90 och V90. Nu ska Volvo på allvar utmana 5-serie, A6 och E-klass. Det ser bra ut, men svaren på alla frågorna får vi vänta på tills senare i år.

Pär Brandt

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det ser ut att vara mycket spännande bilnyheter på gång!
133
22

Mer att läsa

Igår
Niki Lauda: ”Jag föll ner i ett hål och jag tänkte – nu dör jag”