Läcka: Nya Aston Martin DB11

Internet läcker som ett såll och nu kan i visa nya bilder på Aston Martins ersättare till DB9 – den helt nya DB11. Ny är också V12-motorn som med turbohjälp får cirka 600 hk.
Annons

Som vi kan se ger nya DB11 en välbekant mix av drag från DB9, med några nya attribut. Men även om designen är lätt att känna igen som Aston Martin är allting nytt, en helt ny VH-plattform som bildar grund för fem nya modeller de närmaste åren.

Som förut är kaross och chassi en mix av limmade och nitade aluminiumkomponenter. Även om möjligheten funnits så delas inga karossdelar med delägaren Mercedes-AMG GT. Ansvarig för hjulupphängning och kördynamik är Matt Becker som värvades från Lotus, där han jobbat i 26 år.

En detalj som kanske är lite oväntad är att nya vd:n Andy Palmer insisterat på att DB11 ska ha manuell, sexväxlad transmission som alternativ till den åttastegade automatlådan från ZF.

Tar man fram tumstocken så har nya DB11 vuxit några centimeter jämfört med föregångaren DB9. Det ska avspeglas i coupén där utrymmena ska bli mera användbara för dagligt bruk. På insidan lär vi också hitta ett infotainmentsystem från Mercedes, även om det sannolikt blir med ett avvikande grafiskt gränssnitt.

Aston Martin fortsätter med V12-motorer, något annat vore något helt otänkbart, vilket nya chefen Andy Palmer var tidigt gick ut och lovade. Men för att spara bränsle gör man som flera andra (FerrariPorsche och kanske snart också Lamborghini) och överger man sugmotorerna för att istället använda turbomotorer.

Den nya turbomotorn har en volym på 5,2 liter och i videon nedan kan vi höra ett litet smakprov. Någon toppeffekt nämns inte men ”V12 5.2 Twin Turbo” ska debutera i nya DB11, efterträdaren till DB9, och om några dagar får vi se bilen premiärvisas när Genèvesalongen öppnar.

Hittills är det Ford som byggt motorerna till Aston Martin men samarbetet med Daimler AG och AMG-avdelningen gör det sannolikt att produktionen flyttas till någon av Mercedes fabriker. Den nya V12:an är utvecklad av Aston Martin men de kommande V8:orna blir sannolikt en modifierad version av den biturbo V8 på 4,0 liter (M177) som vi hittar i flertalet AMG-modeller. Säljstarten för DB11 inleds under våren och de första leveranserna väntas under hösten.

 

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Läcka: Nya Aston Martin DB11

Annons
Annons
Rulla till toppen