Officiell: Bugatti Chiron är både snabbare och lyxigare än Veyron

Officiell: Bugatti Chiron är både snabbare och lyxigare än Veyron

Det dröjde 16 år efter lanseringen av Veyron innan Bugatti visade upp efterföljaren – men här är den. Bugatti Chiron visas upp på Genèvesalongen och är inte riktigt samma käftsmäll som Veyron var när den premiärvisades. Men det är ändå en mycket imponerande superbil.

Bugatti Chiron har en W16-motor på 1.500 hästkrafter (vid 6.750 r/min) och 1.600 Nm (mellan 2.000 och 6.000 r/min), och klarar 0–100 km/h på 2,5 sekunder. Trots en tjänstevikt på två ton! Toppfarten är förstås extra intressant i en Bugatti och här ligger den på 420 km/h.

När det gäller toppfarten påpekar Bugatti att 420 km/h inte alls är slutet utan snarare början. Vi kan alltså förvänta oss fler Chiron-versioner med ännu högre toppfart framöver. "Topphastigheten är klart över 430 km/h", som chefsingenjören Willi Netuschil uttrycker det.

Priset är om möjligt ännu mer imponerande: 22,5 miljoner kronor (2,4 miljoner euro). Det hindrar dock inte kunderna från att slå till: 180 beställningar har redan gjorts, varav en kund har beställt sex (!) bilar. Bara 500 exemplar ska byggas. Dock i en snabbare takt än Veyron, som blev lite "lastgammal" och svårsåld mot slutet av sin livscykel. Varje bil tar en vecka att bygga. Leveranserna börjar i höst.

Under huven finns fortfarande en W16-motor på 8,0 liter med fyra turbo, men nu har motorn fått en hel del uppdateringar, bland annat med större turboaggregat och ett nytt avgassystem i titan. Bugatti Chiron har också en kolfiberkonstruktion som hindrar tjänstevikten från att springa över tvåtonsstrecket. Ändå är Bugatti Chiron 155 kilo tyngre än Veyron.

Turboaggregaten jobbar i "tandemdrift" för att ge en mera linjär effektkurva. Två mindre turboaggregat förser motorn med övertryck på lägre varvtal med snabb gasrespons och de två större hoppar in och hjälper till med andningen över 3.800 rpm. De elektriska turboaggregaten som det ryktades om lyser däremot med sin frånvaro. Avgassystemet har inte mindre än sex stycken katalysatorer, vilket markant hjälper till att minska mottrycket i systemet.

Tittar vi på yttermåtten är Bugatti Chiron 4.544 millimeter lång, 2.038 millimeter bred och 1.212 millimeter hög. Jämfört med Veyron är det 82 millimeter extra på längden, 40 millimeter på bredden och faktiskt 53 millimeter högre. Däremot är axelavståndet nästan detsamma, bara en millimeter längre, 2.711 millimeter. Däckdimensionerna är förstås rejäla och fram hittar vi 285/30ZR20 däck, bak sitter det 355/25ZR21. Keramiska bromsar är förstås standard, 420 millimeter fram och 400 bak.

För dig som tycker Bugatti Veyron handlar mer om toppfart än körglädje introduceras också en ny "driftingfunktion". Fyrhjulsdriftssystemet har aktiv momentfördelning som skickar ut rätt mängd kraft till de hjul som har bäst fäste och kraften skickas genom en sjustegad dubbelkopplingslåda.

De andra accelerationssiffrorna förutom 0–100 km/h är intressant läsning: 0–200 km/h går på "mindre än 6,5 sekunder" och 0–300 km/h avverkas på 13,6 sekunder. Den här bilen gör alltså 0–200 km/h snabbare än en Ford Fiesta ST200 accelererar till 100 km/h. Det ska jämföras med Veyron som gjorde 0–100 på samma 2,5 sekunder men 0–200 på 7,3 sekunder och 0–300 på 16,7 sekunder.

På bilsalongen i Genève ska nya Bugatti Chiron stå i montern bredvid Koenigsegg. Faktum är att Koenigsegg One:1 är kvickare än Chiron till 300 km/h – den fixar sprinten på 11,92 sekunder, vilket är 1,7 sekunder snabbare än Bugattin.

Bugatti Chiron har adaptiv fjädring som anpassar chassit efter underlaget och elservostyrning. Allt kan ställas in i fem olika lägen: Lift, Auto, Autobahn, Handling och Top Speed. De dramatiska linjerna känner vi igen från konceptbilen Bugatti Vision Gran Turismo, och ansvarig är Bugattis designchef Achim Anscheidt.

Interiören är i en klass för sig. Framför föraren finns tre skärmar som omringar en analog hastighetsmätare. Informationen på skärmarna ändras ju snabbare föraren kör. Och högtalarsystemet är också värt en rad: Bugatti kallar Chiron för "världens snabbaste konsertsal". Fyra av högtalarna har diamantmembran.

När bilen körs som det är tänkt pumpas 60.000 liter luft in i motorn varje minut. 800 liter vatten pumpas runt på samma tid. Glöm inte att kolla in den helt galna effekt- och vridmomentskurvan!

Framtiden för Bugatti var osäker efter dieselskandalen, eftersom det finns uppgifter om att märket förlorar miljontals kronor på varje såld bil. Men den nya modellen visar att Volkswagen inte ger upp, Bugatti är här för att stanna.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tar hellre en Bugatti än en Koenigsegg.
119
258