Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Om två veckor är det dags att rulla igång produktionen av helt nya Alfa Romeo Giulia. På Genèvesalongen står hela uppställningen av Giulia-modeller och vi...
Annons

Om två veckor är det dags att rulla igång produktionen av helt nya Alfa Romeo Giulia. På Genèvesalongen står hela uppställningen av Giulia-modeller och vi bjuds på raka fyror, bensin och diesel, fyrhjulsdrift samt toppmodellen Quadrifoglio med ”Ferrari-inspirerad” 2,9-liters BiTurbo V6 på 510 hk.

Efter många storstilade planer och powerpointpresentationer var det äntligen dags för Alfa att visa upp nya Giulia, sommaren 2015 (klicka för att läsa mer). Sedan har det varit rätt tyst och som vanligt har det skrockats om förseningar, som det brukar bli när det handlar om Alfa Romeo. Produktionsstarten i november blev inte av, till exempel.

Men 14 mars startar löpandet bandet på riktigt i Piedimonte San Germano och den stora sedanmodellen blir inträdesbiljett – på allvar – till den nordamerikanska marknaden. Men Giulia är givetvis livsviktig för Alfa även i Europa och på Genèvesalongen står nu de aktuella modeller som ska säljas här.

Toppmodellen Quadrifoglio med BiTurbo V6 på 510 hk och 600 Nm har vi redan sett och den ska avverka 0–100 km/h på 3,9 sekunder samt toppa 307 km/h. Men fyrhjulsdriften ska inte enbart vara unik för V6-versionen utan finnas som tillval till fler modeller, vilka är dock lite osäkert ännu. Giulia Quadrifoglio 2,9 BiTurbo går att förbeställa från 15 april och den har ett grundpris på 690.000 kronor.

På bensinsidan hittar vi också en ny, rak turbofyra på 2,0 liter med MultiAir-teknik och direktinsprutning som ger 200 hk vid 5.000 rpm och 330 Nm från 1.750 rpm. Bränsleförbrukning och prestanda får vi vänta på ytterligare några månader.

De här två bensinarna kompletteras med två dieselfyror på 2,2 liter, de första som Alfa Romeo gjort med motorblock i aluminium. Turboaggregatet har variabel inloppsgeometri för bättre gasrespons och spridare med 2.000 bars tryck för exakta portioner av dieselbränslet. Den motorsvagare versionen ger 150 hk vid 4.000 rpm och 380 Nm vid 1.500 rpm, den starkare toppar 180 hk vid 3.750 rpm och ger 450 Nm vid 1.750 rpm.

Aktiv momentstyrning, ”torque vectoring” är standard på Quadrifoglio och eventuellt letar det sig vidare även på övriga 4WD-modeller. Karaktären på körupplevelsen ändras med den ratt som kallas ”Alfa DNA”, där Quadrifoglio får ett extra raceläge.

En helt nya, åttastegad automatlåda debuterar på Alfa Giulia men det finns också en sexväxlad manuell låda. Bromsarna har en ny teknisk lösning som ska minska vibrationerna vid hård inbromsning, något som Alfa påstår kan vara en bidragande orsak till att många förare inte använder full bromskraft vid panikbromsning.

Autobroms och varning för frontkollision är standard på Giulia och som tillval finns adaptiv, aktiv farthållare och även döda-vinkel-varning. Några priser på de ”vanliga” modellerna har vi inte fått ännu men från mässgolvet i Genève sägs det att Alfa Giulia ska ligga på en konkurrenskraftig nivå jämfört med BMW 3-serie, Mercedes C-klass och Audi A4.

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Alla Alfa Giulia-modeller – fakta och svenskt pris

Annons
Annons
Rulla till toppen