Koenigsegg Regera skrämmer slag på Bugatti

Det hettar till ordentligt bland superbilarna i Genève. Bugatti har precis visat upp ersättaren till Veyron, som heter Chiron, och den står bara några meter...
Annons

Det hettar till ordentligt bland superbilarna i Genève. Bugatti har precis visat upp ersättaren till Veyron, som heter Chiron, och den står bara några meter från Koenigsegg Regera, som nu visas upp i produktionsfärdigt utförande.

Ett rött exemplar premiärvisas på Genèvesalongen och vi får se hur besökarna reagerar på de imponerande siffrorna: över 1.500 hästkrafter, över 2.000 Nm, 0–100 km/h på 2,8 sekunder – och ingen växellåda, tack vare Koenigseggs smarta Direct Drive-system.

Koenigsegg Regera skrämmer slag på Bugatti

Jämfört med konceptbilen som ställdes ut förra året har Koenigsegg gjort över 3.000 ändringar. Till skillnad från Bugatti Chiron kan Koenigsegg Regera också skryta med eldrift, tack vare ett batteripaket på 4,5 kWh.

”Regera är världens första produktionsbil med 800 volt”, skriver Koenigsegg i pressmeddelandet.

Trots det är Koenigsegg Regera över 400 kilo lättare än Bugatti Chiron – med alla vätskor väger Koenigsegg Regera in på 1.590 kilo. Siffran som Bugatti avslöjat för Chiron är 1.995 kilo, men det är oklart om det är torrvikten eller inklusive vätskor.

Accelerationen till 400 km/h ska gå på 20 sekunder. 0–300 km/h går på 10,9 sekunder, vilket är 2,7 sekunder snabbare än Bugatti Chiron, medan 150–250 km/h klaras av på bara 3,9 sekunder. Galna siffror!

Trots den otroliga prestandanivån lovar Koenigsegg att Regera är bekväm att köra med stöd för Apple CarPlay, trådlös mobilladdning och trådlöst nätverk.

Läs vår exklusiva provkörning av Koenigsegg Regera

Annons
Annons
Rulla till toppen