Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Audi har smygvisat nya suven Q2 i flera omgångar men nu är den helt officiell. Audi Q2 ger sig in i en klass som växer...
Annons

Audi har smygvisat nya suven Q2 i flera omgångar men nu är den helt officiell. Audi Q2 ger sig in i en klass som växer explosionsartat och där alla stora biltillverkare vill vara med. 

Storleksmässigt blir Audi Q2 något mindre än A3 Sportback, men den blir förstås högre. Audi gör ett stort nummer av vikten – Q2 väger in på 1.205 kilo, vilket är 255 kilo mindre än den större modellen Q3. Just tjänstevikten kan skilja ut Q2 från konkurrenterna. Låg vikt ger roligare köregenskaper och lägre förbrukning. 

Designdetaljerna som sticker ut mest är fronten, som ger ett mycket mer ”fyrkantigt” intryck än de flesta andra Audimodeller, och ”sidobladet” på C-stolpen. Sidobladet syns tydligt på några av bilarna i bildgalleriet. Bagaget sväljer 405 liter (1.050 liter med nedfällt baksäte).

Många tycker Audis modeller ser likadana ut, men faktum är att Q2 ändå skiljer ut sig en del med sitt kantiga designspråk.

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front
Audi Q2 ger ett ganska kantigt intryck både i fronten och längs sidorna. Tillsammans med den höga midjelinjen och det sluttande taket ska det ge ett lägre intryck. På en upphöjd suv…

Det finns tre olika bensinmotorer. Instegsmodellen på bensinsidan är trecylindrig. 1,0-litersmotorn lånas från A1 och ger 115 hästkrafter. Ett steg upp finns fyrcylindriga 1,4 TFSI som också har cylinderavstängning – och alltså kan bli tvåcylindrig när föraren håller jämn fart – och toppmodellen har en 2,0-liters turbomotor på 190 hästkrafter. På dieselsidan finns 1,6 TDI med 115 hästkrafter och 2,0 TDI på 150 eller 190 hästkrafter. Dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift finns som tillval.

Audi Q2 får ett autobromssystem som känner av fotgängare, kökörningsassistent, adaptiv farthållare, parkeringsassistent, filhållningsassistens och skyltavläsning, men det återstår att se hur mycket av det som blir standard.

På insidan går Audi Q2 att få med en digital instrumentskärm framför föraren som kan anpassas i olika lägen, precis som i de större modellerna. Infotainmentsystemet MMI har stöd för Android Auto och Apple CarPlay.

Audi Q2 förväntas bli ungefär 50.000 kronor dyrare än en Skoda Yeti, skriver Autocar, vilket i så fall innebär att prislistan börjar på omkring 260.000 kronor. Försäljningen startar senare under året.

Så här tycker Alrik om nya Audi Q2

Se alla bilder på Audi Q2 i galleriet

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Nya Audi Q2 är riktigt tuff – med annorlunda front

Annons
Annons
Rulla till toppen