Nokian ber om ursäkt – men ingen kompensation för kunderna

Nokian har fuskat i flera års tid och skickat specialpreparerade däck till flera däcktester – något som kan ha påverkat resultatet. Nokian brukar ofta hamna i topp i många däcktester. Nokian har inlett en undersökning.

"Vi ber om ursäkt för våra handlingar och vill förtjäna förtroendet hos våra kunder och våra blivande kunder. Vi kommer fortsätta lyckas bra i däcktester med metoder som är garanterat ärliga, säger Ari Lehtoranta, vd för Nokian Tyres.

Problemet har varit att däck som levererats till däcktester direkt från Nokian ibland varit specialanpassade och haft "annorlunda egenskaper" än de däck som säljs hos däckhandlarna.

"Ett däck har ett dussin olika karaktäregenskaper och företaget ville förbättra en av dem med några procent för ett test, på bekostnad av en annan egenskap", skriver Nokian i ett pressmeddelande.

Kunder som köpt Nokiandäck utifrån resultatet i ett däcktest har fått däck som motsvarat resultaten i testerna, påstår Nokian. Trots det har företaget alltså erkänt att däckens egenskaper kan ha skiljt sig åt jämfört med däcken som säljs i butik.

"Företagets åsikt är att det inte finns några grunder att erbjuda kompensation", skriver Nokian i pressmeddelandet.

Nokian hävdar också att EU-märkningen för däcken är "pålitlig", men den har i själva verket dömts ut av auto motor & sports däckexpert, Pär Brandt.

"Den är vilseledande och i vissa fall farlig. Den kan leda konsumenten helt fel i valet av vinterdäck", skrev han.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har stort förtroende för Nokian.
42
185

Mer att läsa

Idag
Jaguar lägger ned planer på superbilar – snart kommer två nya elbilar
Igår
Gran Lusso blir BMW:s nya 8-serie