Konsumentverket varnar för bilvärderingssajter

Har du fått problem med en bilvärderingssajt på grund av dolda avtalsvillkor "

Skriver du in ditt registreringsnummer på den här bluffsajten får du en faktura på närmare tusenlappen för "bilvärdering". Totalt oseriöst.

Bilvärderingssajter orsakade flest klagomål från svenska konsumenter i Europa 2015. Det visar statistik från Konsumentverkets enhet Konsument Europa.

Konsument Europa har tidigare varnat för bilvärderingstjänster på nätet

"Vi vill ännu en gång vill varna för företeelsen. Det finns många aktörer på marknaden, men de sajter som dominerar anmälningarna är autopriser.net och carprice.se", skriver Konsument Europa. 

Konsument Europa uppmanar konsumenter att vara försiktiga när de använder olika typer av bilvärderingstjänster på internet. Många gånger kostar tjänsterna pengar – trots att de vid en första anblick ser ut att vara gratis.

De som känner sig lurade har ofta kommit i kontakt med de olika bilvärderingssajterna via Facebook, pop-up-fönster eller liknande. Det som sedan har anmälts är att sajterna helt har saknat information om att värderingstjänsten skulle kosta pengar.

Som konsument ska man vara noga med att läsa genom villkor och ta reda på vilket företag det är som erbjuder bilvärderingstjänsten som du är intresserad av, innan du lämnar ut personuppgifter som personnummer och mobiltelefonnummer.

Du kan själv söka på "bilvärdering" för att se vilka företag som tidigare har blivit anmälda hos Konsument Europa och Konsumentverket. 

Nedan svarar juridiska handläggare på två vanligas frågor gällande problem med bilvärderingssajter.

Fråga: "Jag har ju inte beställt någon bilvärdering – vad gör jag?"

Svar: Om du inte har beställt någon bilvärdering så har du inte ingått ett avtal med företaget och är därför inte skyldig att betala något. Det är dock viktigt att du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte beställt något.

Om företaget inte godtar bestridandet är det, om du fortsätter att bestrida kraven de skickar, upp till företaget att driva ärendet i domstol och bevisa att du faktiskt har gjort en beställning. Om ni är fler i hushållet kan det vara bra att gå igenom webbläsarhistoriken för att se om någon annan har varit inne på webbplatsen. 

Fråga: "Jag har fått brev ifrån ett inkassobolag, behöver jag oroa mig?"

Svar: Inkassobolaget kan eventuellt sakna tillstånd att driva in skulder i Sverige. Om du tidigare har bestridit fakturan är vår rekommendation att du fortsätter att bestrida fakturan till inkassobolaget med samma meddelande som du tidigare har skrivit till bilvärderingsföretaget. 

Angående betalningsanmärkningar har inkassobolagen inga särskilda befogenheter och kan inte själva ge dig som konsument en betalningsanmärkning. Läs mer i Datainspektionens artikel om betalningsanmärkningar

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har haft problem med en bilvärderingssajt.
13
125