Klara besked: ”Aldrig en bil utan radio!”

I moderna bilar hittar man avancerade infotainmentsystem med internet, strömmad musik, mp3-spelare och allehanda appar. Efter några år av teknikrevolution skulle man kanske tro att...
Annons

I moderna bilar hittar man avancerade infotainmentsystem med internet, strömmad musik, mp3-spelare och allehanda appar. Efter några år av teknikrevolution skulle man kanske tro att bilradion blivit bortglömd – men det är precis tvärtom.

En ny undersökning bland nyblivna bilägare från Storbritannien, Frankrike och Tyskland visar att bilradion har mycket stor betydelse. Åtta av tio bilägare skulle inte ens överväga ett köp om det visade sig att bilen saknade radio.

Nu kanske ni tänker att det bara är 50+ och andra gamlingar som tillfrågats. Yngre personer och framför allt kvinnor borde ha en annan inställning – men inte heller den fördomen visar sig stämma. Det är förvånansvärt små skillnader om man plockar ut de i åldern 20–29 år, där anser 78 procent att en bil måste ha radio om det ska bli ett köp.

Radiolyssnandet är verkligen viktigt under bilkörning. Vilket de här fyra punkterna visar:

• 82 procent av bilförarna skulle inte köpa en bil utan radio.

• 75 procent av den tid då ljudanläggningen används är det radion som väljs.

• 84 procent av de tillfrågade lyssnade på bilradion ”nästan varje gång” de var ute och körde.

• 90 procent ansåg att radiosändningar ska förbli gratis och måste vara enkla att lyssna på.

Det sistnämnda svaret står i skarp kontrast till de förslag som framförts om att släcka ner FM-bandet och istället gå över till digitala radioutsändningar. I Sverige kan vi redan om några år vara tvungna att skaffa digitalradiomottagare, vilket kan bli både krångligt och dyrt. Senast var det Riksrevisionen som sågade förslaget med digitalradio jämns med folknölarna.

Bilägarna som tillfrågades i de tre länderna hade alla köpt en ny bil för högst tre år sedan, därmed hade de relativt nyligen haft möjlighet att välja bland alla moderna tillval som finns när det gäller infotainmentssystem.

Undersökningen utfördes av brittiska UK Radioplayer, ett samarbetsorgan mellan statliga BBC och reklamkanalerna för att öka radiolyssnandet. Undersökningen fick också stöd av EBU, som företräder ”public service bolagen” i Europa samt AER som är intresseorganisationen för kommersiell radio.

Annons
Annons
Rulla till toppen