BMW-chef bekräftar nya i5 – men hur ska den se ut?

Henrik Wenders är produktchef på BMW i.

Efter flera år av konstiga rykten har en BMW-chef nu äntligen bekräftat att det kommer en ny modell mellan elbilen i3 och sporthybriden i8.

BMW i5 har varit en lång följetong och det har bland annat ryktats om att modellen skulle få vätgasdrift. Men nu bekräftar Henrik Wenders, produktchef på BMW i, att i5 är under utveckling.

BMW i5 blir en elbil men får också en räckviddsförlängare (tillval) i form av en liten förbränningsmotor, på samma sätt om i3.

"Räckviddsförlängaren spelar en viktig roll under de kommande åren när räckvidden fortsätter vara en begränsande faktor och en källa till oro. När vi får en räckvidd som är jämförbar med en förbränningsmotor blir den förstås onödig. Det är anledningen till att vi fortsätter erbjuda räckviddsförlängaren i framtiden som tillval, för att möta olika kunders behov", säger Henrik Wenders till Car & Driver.

Målet med BMW i5 är att bli familjens förstabil, till skillnad från i3 som oftast är en andrabil eller tredjebil. Men Henrik Wenders vill inte avslöja vilken räckvidd som bilen måste uppnå.

"Vi kommer inte gå med i tävlingen om längsta möjliga räckvidd", säger han.

BMW i5 får en kolfiberstruktur för att hålla vikten nere. Det är oklart om BMW planerar att få tillbaka pengarna på i5-investeringen – den kan också ses som en spjutspetsmodell som ska utmana Tesla Model 3 och där mycket av tekniken sedan hamnar i "vanliga" modeller som 3-serien.

Här är tre designförslag som visar hur BMW i5 skulle kunna se ut.

Illustration: Schulte Design

Supersnygg "i8 Sportback"

Det kanske läckraste designförslaget ser i princip ut som en BMW i8 framifrån men har fyra dörrar och en sluttande coupékaross. Det finns många aerodynamiska klurigheter i karossen för att leda luften rätt och därmed sänka luftmotståndet. 

Om BMW i5 ser ut så här skulle den förmodligen kunna locka köpare från nya Tesla Model 3, men det finns vissa frågetecken kring utrymmena, särskilt i baksätet med den sluttande taklinjen. Får verkligen hela familjen plats här om BMW i5 ska vara familjens förstabil?

Illustration: Schulte Design

BMW i3 "Plus"

Ett kanske inte riktigt lika läckert designförslag, men betydligt mer praktiskt, är om BMW i princip tar en i3 och förlänger den med ytterligare två dörrar. Bakpartiet blir slankare och inte lika upprätt så profilen kan bli lättare att smälta än för i3.

Fronten hämtas i princip från i3 men de bakhängda bakdörrarna försvinner och ersätts med konventionella bakdörrar. 

En ny BMW i-suv

Det tredje alternativet är en suv, eller crossover – och vad kan vara mer trendriktigt än en eldriven suv...? Försäljningen av suvar och crossovermodeller ökar fortfarande enormt mycket och vill BMW att i5 ska locka nya kunder till märket är en suv ett bra alternativ.

Det ryktas dessutom om att konkurrenten Tesla Model 3 antingen ska bli en suv eller kommer i suv-utförande.

Nackdelarna är att en suv-version av BMW i5 förmodligen inte skulle bli rymligare än "i3 Plus-varianten" här ovan. Det högre luftmotståndet ger också kortare räckvidd.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle kunna tänka mig att ha en elbil som förstabil.
236
83

Mer att läsa

Idag
Udda platser: Besök Sveriges märkligaste bilkyrkogård
Igår
Får man krossa rutan i en varm bil för att rädda en hund?
  • Quiz: Hur mycket kan du om bilteknik?
    Som bilnörd vet du förstås vilken modell som var först med turboladdning, eller vilka bilar som styr med bakhjulen. Men det blir svårare än så – glöm inte att utmana polarna!