Volvos uppmaning: Laddning av elbilar måste standardiseras

Fordonsindustrin måste börja samarbeta i elbilsfrågan. "För att stärka efterfrågan på elbilar måste det finnas en standardiserad, snabb och internationell laddinfrastruktur", menar Volvos utvecklingschef Peter Mertens.

"Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett standardiserat laddsystem ett måste", säger Peter Mertens.

"Vi ser att en förändring mot helt eldrivna bilar sker i takt med att batteritekniken blir bättre och kostnaderna mindre. Vi har tekniken men laddinfrastrukturen är inte där riktigt än. Om vi ska kunna lägga oron för att inte hitta laddstationer bakom oss är ett standardiserat laddsystem ett måste", säger Peter Mertens. 

Volvos utvecklingschef Peter Mertens menar att en global standard för laddning av elbilar måste till och ställer sig därför bakom Charging Interface Initiative, ett konsortium som bildats för att göra CCS (Combined Charging System) till standard för laddning av eldrivna fordon. 

CCS-systemet erbjuder både vanlig och snabb laddning. Systemet har enfas- och snabb trefasladdning med hjälp av växelström på maximalt 43 kW samt likström på maximalt 200 kW, som i framtiden kan höjas till 350 kW.

"Vi är mycket stolta över att kunna bidra till och ta del av standardiseringen av laddsystem för elbilar. Avsaknaden av en sådan standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden", säger Peter Mertens.

Volvos plan är att lansera laddhybridvarianter på alla nya modeller de närmaste åren. 2019 kommer Volvos första helt eldrivna bil.

Tesla har ett helt eget laddsystem i sina snabbladdare.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Håller med, problemet med laddinfrastrukturen måste lösas innan jag köper elbil.
321
41

Mer att läsa