Mercedes har gjort om i modellprogrammet: de så kallade AMG Sport-modellerna försvinner och ersätts med ”riktiga” AMG-modeller – men med lite mindre effekt än i toppmodellerna.
Hänger du med…?
Det senaste exemplet är nya Mercedes E-klass. Toppmodellen Mercedes-AMG E 63 är ännu inte officiell, men i väntan på den kommer nu en ny prestandaversion i form av Mercedes-AMG E 43 4Matic. Den ska passa köpare som är ute efter samma prestandanivå som i Audis S-modeller och BMW:s M Performance-modeller och föredrar ett diskret designspråk.
Den nya modellen har en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo som är särskilt anpassad för bättre prestanda med högre turbotryck och ny mjukvara. Mercedes-AMG E 43 4Matic har 401 hästkrafter vid 6.100 r/min och 520 Nm mellan 2.500 och 5.000 r/min. Konkurrenten Audi S6 har en starkare V8-motor men den byts förmodligen ut mot en V6-motor i nästa generation.
Mercedes-AMG E 43 4Matic fixar 0–100 km/h på 4,6 sekunder vilket är 0,1 sekunder snabbare än dieseldrivna BMW M550d xDrive.
Jämfört med ”vanliga” E-klassversioner får Mercedes-AMG E 43 ett särskilt fyrhjulsdriftssystem som fördelar 69 procent av kraften till bakhjulen i vanliga fall. Den niostegade automatlådan ska inte växla upp förrän föraren vill det i manuella läget.