Experten: Tänk på det här när du byter till sommardäck

Många bilägare ägnar inte däcken en tanke i onödan – men de är faktiskt helt avgörande för både säkerhet, körglädje, komfort och förbrukning. Fords däckexpert Richard Olausson förklarar varför.

Advertisement
Advertisement

Vi kontaktade Richard Olausson på Ford Hedin Bil i Segeltorp utanför Stockholm, för att reda ut några av de vanligaste frågorna kring val av däck, vad som bör göras i samband med ett däckskifte och varför det är viktigt att det görs ordentligt.

Vad ska man tänka på inför bytet till sommardäck?
– Om man gör det själv är det viktigt att tänka på positionen, vilka däck som satt fram eller bak, så man kan få en chans att flytta om dem så att de slits jämnt. När man byter däck hos oss gör vi en inventering innan vi tar av däcken och kontrollerar däckens skick. Om de börjar bli slitna frågar vi kunden om vi ska ta fram ett prisförslag på nya, om de säger ja frågar vi hur de använder bilen och så tar vi fram däck som passar deras behov. När man byter däck är det också bra att känna efter på lager och leder och titta hur bromsarna ser ut. Det gör alla våra mekaniker när vi skiftar hjul. Om bilen har däcktryckssensorer gör vi alltid en kalibrering av dem i samband med bytet, så att de visar rätt värden. Det är väldigt vanligt att folk kör omkring med fel däcktryck i sina bilar. Det är inte bra.

Hur vet man när det är dags för nya däck?
– Vi rekommenderar att man byter ut sommardäcken när de börjar närma sig tre millimeter mönsterdjup. Enligt lagen måste de ha minst 1,6 millimeter, men redan vid tre millimeter börjar det bli risk för vattenplaning. Det är också viktigt att kontrollera hur gamla däcken är. Ett däck kan ha massor av mönster men vara uttorkat och stenhårt – och det är precis lika farligt som ett utslitet däck. Om däcken är skadade, snedslitna eller har vågmönster i dem kan det vara fel på bilens hjulupphängning, eller så behöver man göra en hjulinställning.

Hitta din Ford-återförsäljare här

Experten: Tänk på det här när du byter till sommardäck
Richard Olausson på Ford Hedin Bil i Segeltorp har bråda dagar under vår och höst.

Hur illa är det att ha felaktig hjulinställning?
– Om hjulen inte står rätt händer flera saker. Förutom att däcken slits väldigt fort blir bilen spårkänslig och ostadig på vägen. Den drar också mer bränsle. Om man har för mycket toe-out, till exempel, blir bilen otroligt spårkänslig och kan plötsligt sticka till höger och vänster efter spåren i vägen. Det kan bli en otrevlig överraskning.

Och när däcken ska bytas – hur vet man vilka man ska köpa?
– På Fordverkstäderna kan vi se i våra listor vilka däck bilarna hade när de kom från fabriken och se hastighetsindex, bärighetsklass och så vidare. Sånt måste man ta hänsyn till. Man får sätta på ett däck som tål högre vikt och hastighet, men inte lägre. Vad gäller dimensioner på däck och fälgar så kan man ha lite större eller mindre hjul än original, så länge man håller sig inom tre procent från originalmåtten. Sådant kontrollerar vi också alltid, att det är rätt grejer vi sätter på.

Är det stor skillnad mellan premiumdäck och billiga märken?
– Det är definitivt skillnad på många av dem. Men det finns billigare däck som är likvärdiga också, så man ska inte dra alla över en kam. En del fabrikat är inte anpassade för nordiskt klimat och blir väldigt hårda vid våra låga temperaturer. En bra indikation på om gummit är hårt är om det är låg eller hög bullernivå i deklarationen. Mjuka däck bullrar mindre. Man kan också fråga oss på verkstaden, vi vet vilka däck som är lämpliga till bilen.

Hur ska däcken förvaras under den säsongen då de inte används?
– Vi tvättar alltid däcken innan de läggs på hyllan, för att få bort salt och sådantt som annars skulle fräta på fälgarna och förkorta livslängden. Sedan förvarar vi däcken i rätt klimat – kallt, svalt och mörkt. Då håller de längre än om de skulle förvaras i exempelvis ett förråd som är kallt på vintern och varmt på sommaren. Innan vi lägger däcken på hyllan kontrollerar vi dem alltid efter skador, meddelar kunden om något måste åtgärdas och erbjuder oss att ordna det. Så det finns många fördelar med våra däckhotell.

Vilka är bilägarnas vanligaste missförstånd kring däck?
– Ett vanligt missförstånd är att man ska ha de bästa däcken bak. Jag rekommenderar i stället att ha de bästa däcken på den drivande axeln, det är de hjulen som tappar greppet lättast. Men dåliga däck är alltid dåliga, oavsett var de sitter. Om de är gamla eller slitna ska de bytas ut.

Läs mer om Fords däcktjänster

Rulla till toppen