Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare

PREMIUM Totalt sett har bilarna som säljs i Sverige aldrig varit bättre. Men över tid visar det sig att de faktiskt inte blir så mycket bättre. Här berättar ägarna hur nya bilar varken blir snålare eller roligare att köra.
Annons

Ibland är det lätt att avfärda nya bilar – hur mycket har egentligen blivit bättre de senaste tio åren? En hel del, visar det sig. Åtminstone enligt bilägarna själva.

auto motor & sports begagnatdatabas innehåller över 47.000 betyg där ägarna själva satt betyg på sina bilar. Här har vi valt ut fem ”grenar”: körglädje, ljudnivå, förbrukning, ekonomi och om bilen har varit problemfri, för modellåren 2006–2018.

Du kan själv sätta betyg på din bil här.

Fler dieselbilar – lägre förbrukning

Den största förändringen som bilägarna upplevt är att förbrukningen sänkts en hel del. Biltillverkarna har lagt ned miljardbelopp på ”downsizing” – att använda mindre motorer med turbo för att sänka förbrukningen – men det har kritiserats för att tekniken bara fungerar i testlaboratoriet.

Det står också klart när ägarna får säga sitt i begagnatenkäten. Många klagar på att bilen är törstigare än väntat i verkligheten.

Det som framför allt hänt under de senaste tio åren är att allt fler svenska bilköpare valt en dieselmotor istället för en bensin- eller etanolmotor. Det har sänkt förbrukningen. Med dieselskandalen börjar den trenden ”vändas tillbaka” och nu väljer allt fler en laddhybrid istället.

Körglädjen halkar efter

Tyvärr verkar det inte som att körglädjen har hängt med i samma utsträckning. Många biltillverkare lägger till nya funktioner i bilarna för att spara bränsle – som elektrisk servostyrning – vilket drar ned betyget. Och det hjälper inte att allt fler bilköpare väljer en suv. Högre tyngdpunkt ger aldrig bättre köregenskaper.

Körglädjesbetyget ligger på 80 procent för modellår 2006 och 83 procent för modellår 2018.

Mindre buller

När det gäller ljudnivå har snittbetyget ökat en hel del genom åren. Men det dras ned om bilen har stora fälgar – det drabbar ljudnivån väldigt tydligt.

Billigare att äga

Även när det gäller bilens totalekonomi är de flesta ägare nöjda: betyget har ökat tolv procent. Snittbetyget för totalekonomin är 74 procent för modellår 2018 jämfört med 68 procent för modellår 2006.

Mindre strul – men elektroniken spökar

Och självklart har bilarna också blivit mer problemfria. Snittbetyget för bilar av modellår 2018 är 91 procent, jämfört med 82 procent för modellår 2006.

De problem som bilägarna trots allt får på nya bilar har ofta med elektronik att göra. Konstiga felmeddelanden och infotainmentsystem där skärmen ”fryser” är vanligt, något som oftast – men inte alltid – löser sig när bilen startas om.

Siffrorna visar genomsnittligt betyg för bilar av det aktuella modellåret i procent.

Körglädje: Lååångsamt uppåt…

Ljudnivå: Allt lägre bullernivå

Förbrukning: Bättre siffra fram till 2012 – sedan planar kurvan ut

Totalekonomi: Fler köper en dyrare suv som är dyrare att äga

Problemfri: Dippen från 2016 och 2017 är på väg upp

Annons
Annons
Rulla till toppen