Korkskruven mosar en superdyr McLaren – eller?

”The Corkscrew”, eller korkskruven, är förmodligen en av de mest berömda kurvorna som finns på en racingbana. Höjdskillnaden är enorm och kurvan är helt blind,...
Annons

”The Corkscrew”, eller korkskruven, är förmodligen en av de mest berömda kurvorna som finns på en racingbana. Höjdskillnaden är enorm och kurvan är helt blind, vilket lurat många förare genom åren.

Det höll på att gå riktigt illa för Bruno Senna nyligen när han kom in lite för fort i korkskruven med sin McLaren P1 GTR. Kalla däck kan ha varit en bidragande orsak till bristande grepp. En McLaren P1 GTR kostar dubbelt så mycket som en ”vanlig” P1 (i runda slängar 30 miljoner kronor) och det hade blivit en dyr affär att reparera. Men som vi ser i filmen ovan är det med minsta marginal som Bruno Senna kan undvika att gå in i sidobarriären.

Laguna Seca byggdes 1957 då närbelägna Pebble Beach Road Races ansågs alltför farlig. Banan är 3,6 kilometer lång och har byggts om flera gånger genom åren för att öka säkerheten. Men ”korkskruven” finns kvar, trots sin svårighet och farliga lutning.

”The Corkscrew” har en höjdskillnad på 18 meter och lutningen är hela 18 procent i det brantaste partiet. 18 meter motsvarar ungefär fem våningar i ett hyreshus, så det är verkligen inte ”en liten backe”. Den svåra kurvan har tyvärr skördat dödsoffer, både bilförare och mc-förare. 2015 omkom Bernat Martinez och Daniel Rivas Fernandez, båda från Spanien, under ett MotoAmerica-race.

En av motorsportens mest berömda – och våghalsiga – omkörningar stod Alex Zanardi för när han under ett Cart-lopp passerade Bryan Herta på insidan, under sista varvet, och sedan kunde vinna. Klicka på filmen nedan och vid 1:02 börjar dramatiken.

Annons
Annons
Rulla till toppen