Chevrolet Camaro ZL1 debuterar med 650 hk och tiostegad automat

Chevrolet Camaro ZL1 debuterar med 650 hk och tiostegad automat
Mer än 60 hk extra och 100 kilo lättare än föregångaren. Camaro ZL1 är redo att jaga 911:or.

Vill du ha prestanda som en Corvette Z06 men behöver baksäte? Då är nya Chevrolet Camaro ZL1 bilen för dig, med samma kompressormatade V8-motor.

Toppeffekten är angiven till 477 kW, vilket vi avrundar till 650 hk (648,5 hk). Maximalt vridmoment är 868 Nm. Det är tio hk och några Nm mindre än när samma LT4-motor på 6,2 liter sitter monterad i Corvette Z06, men ändå en effektökning på cirka 60 hk jämfört med föregående Camaro ZL1.

Mer effekt är alltid trevligt men Chevrolet hävdar dessutom att man lyckats banta bort 100 kilo på Camaro ZL1 jämfört med föregångaren. Nya Camaro delar plattform med Cadillac ATS och CTS, där man ägnat sig åt jakt på varje hekto som gått att undvara.

Några prestandauppgifter bjuder inte Chevrolet på för nya Camaro ZL1. Föregångaren klarade 0–60 mph (96,5 km/h) på 4,1 sekund och med både lägre vikt och mer effekt lär den siffran krypa ned till höga treor.

Accelerationen hjälps också av en GM-nyhet som debuterar i nya Camaro ZL1: tiostegad automatlåda. Den nya automaten sprids ut över en mängd GM-modeller de närmaste åren och på ZL1 är det standard med växlingspaddlar vid ratten. Sexväxlad manuell låda finns också med som alternativ.

Keramiska bromsar är inte standard på Camaro ZL1 men de är så stora som det går att få plats med, 390 millimeter, inuti 20-tumsfälgarna. Camaro ZL1 är skodd med 285/30ZR20 Goodyeardäck fram och 305/30ZR20 bak. Elektroniskt styrda stötdämpare, "Magnetic Ride", är dock standard, liksom diffbroms i bakaxeln.

Nya Chevrolet Camaro ZL1 är inte enbart ett accelerationsmonster, det är GM noga med att framhålla. Hela bilen är utvecklad för att kunna köra varv efter varv på bana, med inte mindre än elva olika kylpaket för att hålla alla temperaturer i schack. Några tillval behövs inte, allt är standard från början. Något pris nämns inte i GM:s pressrelease men hamnar sannolikt en bit över 60.000 dollar. Leveranserna av ZL1 ska inledas i slutet av året.

Relaterade artiklar

2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-015.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-017.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-016.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-019.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-018.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-023.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-022.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-021.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-024.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-020.jpg
Bildlänk
2017-Chevrolet-Camaro-ZL1-025.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Skulle jag behöva välja mellan de två blir det en Camaro ZL1 istället för Porsche 911 R.
137
203