Mercedes E-klass provkörd: "Självkörande systemet imponerar"

Mercedes E-klass provkörd: "Självkörande systemet imponerar"
Nivån på den tekniska utrustningen är unik, säger testförare Erik Trulsson efter provkörningen av nya Mercedes E-klass.

Hej Erik, du har kört nya Mercedes E-klass. Hur var det?
Ja, det stämmer. Det var en upplevelse. Men jag körde inte bara, jag åkte också en hel del. Fast bakom ratten.

Hur menar du?
Nya Mercedes E-klass har ett av världens mest utvecklade autonoma system, så flera mil av motorväg och i rusningstrafik körde bilen helt själv.

Vad gjorde du då? 
Man behöver inte göra någonting, men efter en stund vill bilen att du lägger en hand på ratten, eller åtminstone ett finger på en av rattens touchknappar så att den känner att du är med. Nya E-klass kan byta fil och köra om andra bilar själv, du behöver bara aktivera blinkern manuellt. Uppe i höga hastigheter kör bilen efter vägarnas filmarkeringar, men vid kökörning behövs inte linjerna utan den följer efter bilen framför.  

Efter en stund vill bilen att man lägger en hand på ratten eller ett finger på en av touchknapparna så att den känner att du är med.

Så du provåkte nya E-klass?
Ja, en del. Det var skönt i Lissabons eftermiddagsrusning. Att luta sig tillbaka, aktivera lite massage och fläkt i förarsätet och njuta av den mastodontiska Burmester-ljudanläggningen med 23 högtalare, varav två sitter i taket.
Men jag körde också själv en del. Bland annat sladdade jag runt några varv på en Estorils racingbana med en E 400 4Matic. Den greppade bra och gick helt okej, men mest överraskande var avgasljudet och puffarna vid avgasuppsläpp i Sport+-läget. Nu är sådant inte längre reserverat för AMG-bilar tydligen.

Vad är mest imponerande med nya E-klass?
Nivån på den tekniska utrustningen är unik. En autobroms som stannar från farter upp till 100 km/h är standard. Liksom ställbara dämpare och massa andra tekniska grejer.

• Du kan läsa allt om detta och mer därtill i vår kommande E-klass-bilaga som kommer med auto motor & sport nummer 9. Men en provkörning dyker upp redan i nummer 8 – i butik 31 mars.

Relaterade artiklar

MB_EKlass_003.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_004.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_005.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_002.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_001.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_007.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_008.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_006.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_009.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_010.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_011.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_012.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_015.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_013.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_016.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_014.jpg
Bildlänk
MB_EKlass_017.jpg
Bildlänk
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kommer att prioritera en bil med bra självkörande system nästa gång jag kör bil.
100
203

Mer att läsa