Aston Martin ska bygga en ”Koenigsegg-killer”

Möjligheten att bygga en så unik bil att den placerar konstruktörens namn i historieböcker är väldigt sällsynt. Och när möjligheten kommer, då går den inte...
Annons

Möjligheten att bygga en så unik bil att den placerar konstruktörens namn i historieböcker är väldigt sällsynt. Och när möjligheten kommer, då går den inte att motstå – vilket fått Red Bulls F1-konstruktör Adrian Newey att tacka ja till Aston Martins nya projekt.

Alla som kan sin historik vet att det finns några få modeller där person och bil är tätt sammanflätade. Carroll Shelby skapade lyskraft åt Ford Mustang och 427 Cobra, precis som det inte går att nämna några modeller från Koenigsegg utan att också tänka på Christian von Koenigsegg och hans strävan efter perfektion.

Håller vi oss till Storbritannien går det inte att undgå F1-konstruktören Gordon Murray och den banbrytande sportbilen McLaren F1. I början av 90-talet vände McLaren F1 upp och ner på alla begrepp kring vad en bil kan prestera.

Det är inte svårt att se parallellerna mellan McLaren F1 och den nya ”hypercar” (den yppersta typen av sportbil) som Aston Martin deklarerat att de ska bygga i samarbete med Red Bull. Uppgifterna läckte ut redan förra sommaren men nu är projektet officiellt och har ett internnamn: AM-RB 001. Initialerna kan ni alla gissa er till som Aston Martin och Red Bull, projekt 1.

Red Bulls Adrian Newey ska samarbeta med Aston Martins chefsdesigner Marek Reichman. Den senare har ritat nya DB11, One-77 och även den exklusiva banbilen Vulcan. Adrian Newey har varit verksam inom motorsporten i nästan 30 år och konstruerat F1-bilar som vunnit tio VM-titlar under de åren. Att jobba med en gatbil är inte så stort kliv som man kanske tror för Adrian Newey:

”Från det jag vara sex år har jag haft två mål,” berättade Adrian Newey, ”att designa racebilar och även konstruera en supersportbil. I det förstnämnda fallet har det format mitt yrkesliv, men supersportbilen har ännu så länge bara blivit ändlösa rader av skisser. Tills nu.”

Målet med projektet är att skapa en bil med extremt bra prestanda, dels med teknik från Formel 1 men utan att hindras av reglemente. Det innebär i så fall låg vikt, mittmotorplacering, någon typ av hybridteknik och aktiva aerodynamiska hjälpmedel.

Hur den nya ”hypercar” ska se ut vet vi inte ännu och bjuds så här långt bara på en svårtolkad skiss. Som flera motorredaktörer redan upptäckt finns det en del likheter med de virtuella bilmodeller som Aston Martin gjorde till konsolspelet Gran Turismo. Man byggde även en fysisk bil, X2010, som visades upp på Goodwood Festival of Speed 2014.

De första bilarna kan vara redo att köras under 2018. Tanken är att bygga 99 bilar, för att göra modellen tillräckligt exklusiv (och värdestabil). Något pris har man heller inte kommunicerat men räkna med att det handlar om tvåsiffriga miljonbelopp i kronor. Inte nödvändigtvis med en etta i början…

Det har också ryktats att Aston Martins och Red Bulls projekt skulle kunna mynna ut i en något mindre spektakulär systermodell som kan produceras i större serier, i nivå med till exempel Lamborghini Aventador (och pris därefter), men det är inget som bekräftats.

Aston Martin ska bygga en ”Koenigsegg-killer”
Huvudpersonerna i teamet som ska skapa Aston Martins hypercar. I mitten ser vi F1-konstruktören Adrian Newey, längst till höger Aston Martins vd Andy Palmer.
Aston Martin ska bygga en ”Koenigsegg-killer”
Kanske kan den Astons nya ”hypercar” se ut ungefär så här? Liknande former skapades av Aston Martin till de virtuella bilar som designades till bilspelet Gran Turismo.
Annons
Annons
Rulla till toppen