BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000

En rasslande BMW-motor kan ge ägaren riktigt dyra problem. BMW-ägaren Jonathan Ossenkamp fick besked från en auktoriserad verkstad att hans 318d Touring från 2008, med 15.000 mil...
Annons

En rasslande BMW-motor kan ge ägaren riktigt dyra problem. BMW-ägaren Jonathan Ossenkamp fick besked från en auktoriserad verkstad att hans 318d Touring från 2008, med 15.000 mil på mätaren, måste åtgärdas direkt – annars fanns risk för totalt motorhaveri.

En del BMW-dieselmotorer av typen N47 har haft problem med kamkedjesträckaren. Motorn ”rasslar” och i värsta fall går kedjan av med motorhaveri som följd. N47-motorn sitter i extremt många BMW-modeller (se listan nedan) och säljs under namnen 16d, 18d, 20d och 23d.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte är alla exemplar som drabbas – vi har många läsare som satt betyg på sin BMW i vår begagnatdatabas som är riktigt nöjda. Kamkedjeproblemet drabbar ett fåtal bilar. I listan nedan finns alla BMW-modeller som har N47-motorn, men många av dem har idag rullat så pass långt att det ändå riskerar att uppstå en del problem.

BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000
BMW-fakturan blev en kalldusch för 318d-ägaren Jonathan Ossenkamp.

Tvingades betala över 50.000

Efter många påtryckningar bestämde sig BMW för att reparera alla bilar som drabbats av det här felet, oavsett ålder och körsträcka, helt kostnadsfritt för kunden. Men när BMW gick ut med den här ”serviceaktionen” hade BMW-ägaren som auto motor & sport talat med redan drabbats – och tvingats betala själv.

Slutkostnaden för kunden blev 50.146 kronor – trots att bilen bara var tre år gammal och fullservad.

BMW hävdade in i det sista att kunden själv skulle betala svarade att ”det inte finns något åtagande från vår sida på din bil”. Jonathan Ossenkamp anmälde BMW till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som nu fäller BMW och anser att kunden inte ska betala.

Enligt Jonathan Ossenkamp har BMW skött sina kundrelationer riktigt dåligt.

”Det tog närmare ett halvår för dem att komma med ett mycket kort svar utan någon som helst motivering till beslutet. De har inte kunnat, velat eller vågat ge mig ett namn på någon som varit med och tagit beslutet eller någon som haft ärendet på sitt bord. Att anmäla till ARN var mest ett sätt för mig att få en motivering till BMW:s beslut att inte kompensera mig”, säger han.

Det lär inte bli någon ny BMW för Jonathan Ossenkamp.

”Det har inte med bilarna att göra utan det är på grund av det dåliga bemötande jag tycker att jag har fått, både från lokala återförsäljaren och från BMW Sverige.”

Om BMW inte följer ARN:s rekommendationer, och betalar ersättningsmotorn och arbetet, hamnar BMW på Råd & Röns så kallade Svarta lista. Om BMW däremot följer rekommendationen och betalar kan det innebära att betydligt fler drabbade BMW-ägare också kräver kompensation.

Läs BMW:s svar: ”Vi prövar saken internt”

Motorerna som drabbas

Motorn heter N47. Kamkedjesträckaren eller hela kamkedjan byts ut. På bilar som rullat mindre än 7.500 mil byts enbart kamkedjesträckaren.

Motorerna säljs under namnen 16d, 18d, 20d och 23d.

BMW 5-serie (E60)
BMW 5-serie Touring (E61)
BMW 1-serie 3-dörrars (E81)
BMW 1-serie Coupé (E82)
BMW 1-serie 5-dörrars (E87)
BMW 1-serie Cabriolet (E88)
BMW 3-serie Sedan (E90)
BMW 3-serie Touring (E91)
BMW 3-serie Coupé (E92)
BMW 3-serie Cabriolet (E93)
BMW 5-serie Sedan (F10)
BMW 5-serie Touring (F11)
BMW X1 (E84)
BMW X3 (E83)
BMW X3 (F25)

Har du råkat ut för liknande problem? Sätt betyg på din bil och berätta vad som hänt i vår begagnatenkät.

Betala själv eller inte? Här är BMWs besked

BMW följde ARN:s beslut i det här fallet och betalade kunden, men det innebär tyvärr inte att alla kunder automatiskt kommer få den här typen av skada betald av BMW. 

Det som BMW tittar på i den här typen av fall är om bilen är servad enligt den rekommenderade serviceplanen, om servicen är fackmannamässigt utförd (till exempel om den är utförd på BMW-verkstad) samt bilens mätarställning, ålder, historik. Därefter görs ”individuella bedömningar”, så det finns alltså risk att man får betala ur egen ficka. 

Om bilen fortfarande har maskinskadeförsäkring kan den dock täcka skadan, om inte bilen är för gammal eller har gått för långt.

Annons
Annons
Rulla till toppen