BMW svarar på kritiken: ”Vi prövar saken internt”

Efter bara tre år och 15.000 mil riskerade dieselmotorn i Jonathan Ossenkamps BMW 318d Touring att rasa totalt. Han fick själv betala för en ersättningsmotor...
Annons

Efter bara tre år och 15.000 mil riskerade dieselmotorn i Jonathan Ossenkamps BMW 318d Touring att rasa totalt. Han fick själv betala för en ersättningsmotor – det kostade över 50.000 kronor.

Långt senare gick BMW ut med en ”serviceaktion” för den så kallade N47-motorn. Det innebar att kamkedjesträckaren eller hela kamkedjan byttes ut kostnadsfritt. Men då hade alltså Jonathan Ossenkamp redan tvingats betala.

Han har anmält BMW till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som beslutade att BMW ska betala tillbaka pengarna. Om BMW går emot ARN:s beslut hamnar BMW på Råd & Röns så kallade Svarta lista.

Om BMW däremot betalar reparationen kan många andra BMW-ägare, som råkat ut för samma problem, också söka kompensation.

Har du råkat ut för liknande problem? Sätt betyg på din bil och berätta vad som hänt i vår begagnatenkät.

Lång tystnad från BMW

Trots flera påtryckningar från ARN har BMW över huvud taget inte kommenterat den här händelsen.

”Inte ens efter beslutet från ARN kom går det att få kontakt med någon som kan ge mig besked om vad som händer eller vilken policy BMW Sverige har gällande beslut från ARN. Jag bollas bara fram och tillbaka mellan återförsäljaren och BMW Sverige”, säger Jonathan Ossenkamp.

När auto motor & sport kontaktar BMW får vi det här svaret av informationschefen Peter Maier:

”Gällande er förfrågan om kommentar kan vi bekräfta att vi mottagit ARN:s beslut och att vi nu prövar saken internt. Vi har ingen mer information att delge i dagsläget.”

Läs också: BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000

Annons
Annons
Rulla till toppen