Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019

Audi öser ut nyheter de kommande åren – framför allt suvar, men också en del andra nyheter. Här samlar vi ihop alla Audinyheter fram till 2019. Kanske läge att vänta in någon av de här modellerna?
Annons

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019

Audi Q2 är nya minstingen

Suvarna fortsätter sälja som smör och det är framför allt de små suvarna där försäljningen ökar mest. Audi vill förstås vara med. Det är otänkbart att Audi skulle stå utanför och titta på medan Mercedes och BMW tar över försäljningen – därför kommer nu Audi Q2, med premiär i höst.

Audi Q2 bjuder på en uppkäftig och lite kantigare design än de större suv-syskonen. Tjänstevikten på 1.205 kilo är hela 255 kilo mindre än för nuvarande Audi Q3. Instegsmodellen får en trecylindrig bensinmotor.

Premiär: 2016

Läs mer om Audi Q2

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019
Illustration: Schulte Design

Audi Q3 redan nästa år

Självklart kommer också en uppföljare till Audi Q3. Den baseras på samma teknik som Volkswagen Golf och Audi A3, och får därför ta del av Volkswagenkoncernens nya infotainmentsystem med 9,2-tumsskärm som också kan styras genom gester – att föraren viftar i luften – och trådlös laddning av mobilen.

Premiär: 2017

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019
Illustration: Schulte Design

Audi Q4 som hybrid och RS-modell

Audi Q4 kommer som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på fem mil. I andra änden finns Audi RS Q4 med en femcylindrig 2,5-litersmotor på omkring 400 hästkrafter. Båda två använder Audis 48-voltsteknik för att sänka förbrukningen.

Premiär: 2019

Läs mer om Audi Q4

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019
Illustration: Schulte Design

Audi Q5 blir lättare och smartare

En av de absolut viktigaste suv-nyheterna från Audi de kommande åren blir tveklöst nya Q5. Den premiärvisas redan i år och ska inte längre byggas i Ingolstadt utan i Mexiko.

Designmässigt skiljer sig nya Q5 en del från dagens modell. Strålkastarna går in mot grillen och karossen ser skarpare och kantigare ut. Teknikmässigt kommer nyheter som led-strålkastare som anpassar ljusstrålen efter mötande bilar och parkeringsassistent som kan köra in i och ut ur både fickparkeringsrutor och ”vanliga” parkeringsplatser.

Audi Q5 blir ungefär 100 kilo lättare än dagens modell trots att den växer några centimeter. Toppmodellen heter Audi RS Q5 och får en femcylindrig 2,5-litersmotor på 400 hästkrafter. Och ja, du gissade rätt: den kommer som laddhybrid också.

Premiär: 2016

Läs mer om Audi Q5

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019
Illustration: Schulte Design

Audi Q6 blir helt eldriven

Som du märker storsatsar Audi på laddhybrider men nya suv-modellen Q6 E-tron blir faktiskt helt eldriven med en räckvidd på 50 mil. Den ska utmana Tesla Model X. Den nya elsuven baseras på Volkswagenkoncernens nya plattform för elbilar.

Premiär: 2018

Läs mer om Audi Q6

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019
Illustration: Schulte Design

Audi Q8 blir nya flaggskeppet

Det har gått många rykten om Audis nya toppmodell Q8. De senaste uppgifterna tyder på att modellen får premiär 2018. Den blir ungefär lika stor som Audi Q7, men fem centimeter lägre och med bredare spårvidd för att ge ett tuffare intryck. Framför allt skiljer den ut sig med den sluttande taklinjen.

I Audi Q8 blir det föraren som hamnar i fokus – utrymmet i baksätet och bagageutrymmet är inte lika viktigt. Interiören blir förarorienterad. Toppmodell blir Audi SQ8 med en 4,0-liters V8-dieselmotor på 435 hästkrafter. Trots effekten ska den officiella förbrukningen hamna på 7,5 l/100 km.

Audi Q8 kommer också som laddhybrid, inte minst för att locka köpare i USA och Kina. Audi Q8 E-tron får en räckvidd på eldrift på fem mil. Den här modellen ses till stor del som en ”imageboost” för Audi och ett möjligt komplement till A8 som flaggskeppsmodell.

Premiär: 2018

Läs mer om Audi Q8

Tidslinje: Här är Audis suv-nyheter fram till 2019

Tekniknyheterna som dyker upp i din nästa Audi

48-voltsteknik. Under de kommande tio åren ska Audi införa 48-voltstekniken i allt fler modeller. Anledningen är att nästan alla modeller blir mildhybrider. Den här tekniken ska sänka förbrukningen i verkligheten, inte bara i testlaboratoriet, med omkring 0,7 l/100 km.

Uppdateringar över nätet. Äntligen hakar Audi på trenden som Tesla redan kan skryta med: bilens inställningar uppdateras över nätet utan att ägaren måste åka in till en verkstad. Till en början är det bara kartorna i navigationssystemet som kan uppdateras, om köparen valt Audis MMI-navigationssystem med 4g-uppkoppling.

Annons
Annons
Rulla till toppen