Toyota Prius Prime är den nya laddhybriden

Toyota kör vidare på hybridspåret och snart hakar också Hyundai och Volkswagen på med egna modeller. Men för vissa är det ett krav att bilen ska gå att ladda i ett uttag och därför kommer nya Toyota Prius också som laddhybrid.

Modellen heter Toyota Prius Prime och skiljer sig mer från "vanliga" Prius både designmässigt och teknikmässigt jämfört med förra generationen. Batteriet har dubbelt så hög kapacitet som i gamla Prius Plugin Hybrid.

Toyota Prius Prime har också en grill som stängs automatiskt för att sänka luftmotståndet, en app där föraren kan bland annat kan hålla koll på batterinivån och trådlös laddning för en del mobiltelefoner. Självklart finns också en mängd säkerhetssystem som autobroms som ser mötande trafik i korsningar, parkeringsassistent och automatiskt helljus.

Fronten ser annorlunda ut med led-strålkastare och även bakpartiet är omdesignat. På insidan märks en tydlig vink till Tesla: en stor infotainmentskärm på 11,6 tum.

Toyota Prius ska klara 3,5 mil på eldrift, vilket knappast kan sägas vara bäst i klassen, och den ska kunna gå på eldrift i upp till 140 km/h. Den officiella förbrukningssiffran är dock imponerande: 2 l/100 km, men som vi vet när det gäller laddhybrider beror den siffran på hur mycket bilen laddas.

2017-Toyota-Prius-PHEV-02.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-07.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-04.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-09.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-05.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-12.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-14.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-13.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-11.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-15.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-16.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-17.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-03.jpg
Bildlänk
2017-Toyota-Prius-PHEV-24.jpg
Bildlänk

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker Toyota Prius Prime är snyggare än "vanliga" Prius.
63
90

Mer att läsa

Idag
Lada lockar med koncept-SUV
Igår
BMW Z4 Roadster har nått sitt slut efter 14 år – nu väntar Z5