Lexus LC 500h: Modern sporthybrid – med "fyrstegad" automatlåda

Vi har precis avslutat ett biltest till tidningen och fascinerats av nya Toyota Prius. Inte för att den har blivit vackrare att se på eller särskilt mycket roligare att köra, utan för att Toyota har finslipat hybriddrivlinan ytterligare så att den är effektivare än någonsin. Läs testet i nästa nummer av auto motor & sport!

Lexus tar del av Toyotas hybriddrivlina och "premiumiserar" den genom att montera den i dyrare suvar och sedanmodeller, inte sällan tillsammans med stora bensinmotorer och fyrhjulsdrift. Men fram till idag har det inte funnits några sportbilar med hybriddrift, undantaget några superbilar som går att ladda. Honda har visat upp nya NSX men Toyota vill återta hybridtronen även inom sportbilssegmentet. Och det med Lexus LC 500h – en sportbil med en modern drivlina och en kaross där vassa framtidslinjer möter klassiska sportbilsdrag.

Multi Stage Hybrid System heter den nya drivlinan som ska ta elhybriden in i sportbilsvärlden. Riktiga växlar ska krydda den datorstyrda körupplevelsen med medryckande intryck. Varje växling ska smälla i drivlinan på ett sätt som man annars bara finner i sportbilar, vare sig det är en riktig kugg eller en konstgjord växel som läggs i. För den nya drivlinan i Lexus LC 500h består nämligen av båda två.

Lexus har helt enkelt monterat en fyrstegad automatlåda direkt efter den vanliga hybriddrivlinan. Först sitter det alltså en V6-motor på 3,5 liter. Den är kopplad till hybriddelen med två generatorer/elmotorer och däremellan finns en planetväxel. Därefter kommer som sagt en automatlåda med fyra steg. Tre av stegen ska användas som vanliga växlar, där det sedan adderas tre fiktiva växellägen på varje. Nio växlar totalt alltså. Den fjärde kuggen är en överväxel för att ge låga varv vid höghastighetskörning.

Lexus förenar alltså något så effektivt och modernt som en välutvecklad elhybriddrivlina med något så gammaldags och retoromantiskt som en overdrive-växel. Totalt har LC 500h tio växlar, varav nio är till för att leka med. Och enligt Lexus drivlineingenjör ska det inte märkas någon skillnad mellan när man lägger i en riktig växelkugg eller ett fiktivt CVT-steg. När jag konfronterar honom om att många har lovat tidigare att CVT-stegen ska kännas som riktiga växlar, men att det aldrig har hänt, svarar han bara att det är nu det händer.

Vid lugn körning ska växlarna löpa mjukt och fint, men vid sportig körning ska de smälla i och det ska rycka i drivlinan och bilen. På papperet är detta en sportbil som är starkare än en Lexus LS men snålare än en GS och som har snabbare gasrespons än en RC F. Om det stämmer hoppas vi kunna återkomma till i  ett test.

Men för den som inte är övertygad, eller som har köpt oljeaktier och vill att dessa ska stiga igen, bygger Lexus även en LC 500 med V8 utan överladdning kopplad till en riktig växellåda. Även den med tio steg.

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker Lexus gör helt rätt som storsatsar på hybridtekniken.
93
13

Mer att läsa