”Ketchupeffekt” har ni nog hört talas om och det beskriver gamla tiders turbomotorer. När gaspedalen trycktes i botten fick man ingen kraft, ingen kraft, ingen kraft – och sen all effekt!
De första versionerna av Porsche 911 Turbo och Saab 99 Turbo visade prov på ketchupeffekt (”turbolag”, på engelska), men det finns ännu värre exempel.
Anledningen till att turbon är så trög i starten är att den behöver avgaser för att få upp hastigheten. Och de kommer först när motorn fått upp varvet, vilket den inte får eftersom det finns så lite avgasflöde… Något av moment 22, alltså.
Det finns många olika sätt att förbättra gasresponsen på en turbomotor och de som kört moderna bilar vet att det oftast inte märks någon fördröjning alls när man trycker på gaspedalen. Fortfarande är det dock så att dieselmotorer kan vara rätt ”döda” under ett visst varvtal, något som till exempel Audi tänker fixa genom att använda elektriskt drivna turboaggregat.
Volvo har dock varit fiffiga och uppfunnit det man kallar för ”PowerPulse”, vilket vi ser beskrivit i filmen ovan. Luft dras in genom luftfiltret och komprimeras i en tvåliters tank. När snabb acceleration behövs öppnas en ventil och tryckluften sätter blixtsnabbt igång turboaggregatet, vilket i sin tur ger mer avgasflöde och fortsatt fin respons. Tekniken ska användas på Volvo S90 med 2,0-liters dieselmotor men kommer även på övriga modeller med denna motor.
Mest roligt med filmen är den grafiska jämförelse som finns vid 1:09 in i filmen. Tre konkurrenter används som jämförelse och alla är långsammare från stillastående till 60 meter. Vilka konkurrenter har 3,0-liters dieselmotorer? Givetvis Audi och BMW. 2,0-liters diesel kan vara i stort sett vilken biltillverkare som helst men får vi tro Volvo så har man med PowerPulse uppnått prestanda i klass med en betydligt större dieselmotor.