Volvo V60 Polestar blir officiell säkerhetsbil i WTCC

Volvo V60 Polestar blir officiell säkerhetsbil i WTCC

Volvos satsning på WTCC under 2016 stannar inte vid att delta, utan presenterar nu även ett avtal med FIA WTCC om att bistå med säkerhetsbil. Det betyder att en Volvo V60 Polestar kommer att följa fältet under startvarvet från positionen längst bak, samt ta täten när det är gulflagg på banan. 

"I oktober välkomnade vi Polestars långsiktiga satsning på WTCC som tillverkare. Nu välkomnar vi Polestar som ny Official Safety Car-partner till WTCC, en exklusiv möjlighet för dem att visa deras säkra och högpresterande V60 Polestar runt om i världen", säger François Ribeiro, chef för Eurosport Events.

Volvo kallar V60 Polestar för världens säkraste WTCC-säkerhetsbil.

Specialmodellen för denna uppgift heter V60 Polestar Safety Car. Den har bland annat störtbåge samt räddnings- och kommunikationsutrustning som uppfyller Internationella bilsportförbundets, FIA:s, säkerhetskrav. Bilen kommer att framföras av en dedikerad förare och en observatör.

"Det var ett enkelt beslut att starta samarbetet med WTCC om Official Safety Car. Detta möjliggör att sluta cirkeln från bana till gata med att visa gatversionen av vår racingteknologi i form av Volvo V60 Polestar Safety Car, samtidigt som vi blir delaktiga i det viktiga och omfattande säkerhetsarbetet med mästerskapet", säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.

Volvo V60 Polestar Safety Car kommer att begå sin premiär redan till helgen (1-3 april) när årets första WTCC-tävling körs på Circuit Paul Ricard i Frankrike. Thed Björk och Fredrik Ekblom sitter då i var sin bil från Polestar Cyan Racing.

WTCC-säsongen består av 12 tävlingshelger på fyra kontinenter.

Som kuriosa kan nämnas att under en deltävling i WTCC på Circuit de Pau-Ville 2009 krockade loppets ledare, Franz Engstler, med säkerhetsbilen.

I Formel 1 är årets Safety Car en Mercedes-AMG GT som körs av tysken Bernd Mayländer.

Fakta: Volvo V60 Polestar

T6-turbomotor på 3,0 liter. 350 hästkrafter och 500 newtonmeter. 

0-100 km/h på 5,0 sekunder och 0-200 km/h på 17,8 sekunder. 

Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. 

2.5-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums slutrör.

Chassit är Polestar-optimerat med bland annat stötdämpare från Öhlins och krängningshämmare fram med kolfiberförstärkning. 

 

Relaterade artiklar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Man kollar ju alltid in säkerhetsbilen.
96
8

Mer att läsa

Idag
Får man krossa rutan i en varm bil för att rädda en hund?
  • Quiz: Hur mycket kan du om bilteknik?
    Som bilnörd vet du förstås vilken modell som var först med turboladdning, eller vilka bilar som styr med bakhjulen. Men det blir svårare än så – glöm inte att utmana polarna!
Igår
Bakom kulisserna på The Grand Tour: "Lät så när vi hyrde den"