Hemliga Saabmodellen som aldrig blev verklighet

Saab 9000 börjar bli ovanlig på vägarna men den syns ändå ibland. Det går tyvärr inte att säga om den här skapelsen – en cabrioletversion...
Annons

Saab 9000 börjar bli ovanlig på vägarna men den syns ändå ibland. Det går tyvärr inte att säga om den här skapelsen – en cabrioletversion av Saab 9000 som aldrig blev av, och som snabbt föll i glömska.

Saab 900 Firebow skulle bli en läcker toppmodell för Saab och finska Valmetfabriken byggde en prototyp 1989, som idag står på ett bilmuseum. Men modellen fick inte grönt ljus för serieproduktion, trots att Saab hade en lång tradition med cabrioletmodeller. Istället dök det upp cabrioletversioner av 900 och 9-3.

Designmässigt är kanske fronten det som är mest uppseendeväckande, med den udda strålkastardesignen, men faktum är att det finns något som är ännu mer imponerande med cabrioletmodellen: den hade V8-motor!

Valmet utvecklade i hemlighet en V8-motor men eftersom märket redan hade en V6-motor blev det inte tal om någon V8.

En V8-motor var inte så galet som det kanske låter. En V8-motor hade kanske ökat försäljningen på den viktiga USA-marknaden, där den fyrcylindriga turbomotorn inte ansågs maffig nog. Motorn använde topplock och kolvar från Saabs fyrcylindriga motorer. Dessutom fanns samma V8-koncept hos Lancia Thema, som ju delade plattform med Saab 9000, men där användes istället en V8-motor från Ferrari.

Annons
Annons
Rulla till toppen